در کتاب قرآن هرگز تحریف نشده قرآن کتاب مقد�'س و پرارزشي است که محصول مغز انسان نيست، مجموعهاي از سخنان الهي است که در مدت 23 سال به وسيله ي امين وحي، خدا بر قلب نازنين پيشواي گرامي اسلام نازل گرديد. کلمات نغز آن سايه روشنهائي حيرتانگيز است که بلنداي معاني و فصاحت آن از اوج تصور هر خردمند بالاتر است، به حدي که با آنکه پانزده قرن است فرياد تحدي و مبارزه طلبي آن در جهان طنين انداز است، جهانيان در برابر اين دعوت، سر در گريبان حيرت فرو برده اند و در مقابل جلال و عظمت بيکران آن مات و مبهوت مانده اند. معاني ظريف آن چون پرتو آينه ي لرزان و از دسترس انديشه گريزان است ولي وقتي در دلي افتاد تا ناپديدترين زواياي روان او نفوذ کرده و آن را کاملاً مجذوب خود مي سازد. تعاليم و رهنمودهاي آن شعله هاي فروزاني از نور الهي است که در طي سالهاي زياد بر جهان دانشگرمي و نور پاشيده و بشر هر اندازه در جاده ي علم به پيش ميرود و از اسرار پيچيده ي جهان خلقت پرده بر ميدارد چهره ي پر فروغش درخشانتر و حقيقتاش نمودارتر ميشود. با اين همه از همان روز نخست که اين کلمات از حنجره ي پاک محمد (ص) در زير سقف نيلگون آسمان جزيرةالعرب طنين انداخت و گوشِ دلها را به خود متوجه ساخت، اهريمناني انسان نما که نشر و گسترش آن را مخالف منافع شيطاني خود ميپنداشتند، بيکار ننشستند و به تلاش هاي مذبوحانه اي دست زدند، نغمه هاي ناموزوني ساز کردند، سحر آشکارش خواندند، اساطير الاولينش گفتند،خيالات پريشاناش پنداشتند،افتراء به خدا دانستند و چون از اين راه به مقصود خود نرسيدند به معارضه با آن برخاستند. ترهات و خزعبلاتي به هم بافتند ولي جز رسوائي محصولي به بار نياوردند. پيغمبر اکرم (ص) تا زنده بود کمال مراقبت در حفظ و پاسداري از دستاوردهاي آن را داشت و به مسلمين توصيه ميفرمود: «به اين ريسمان محکم الهي چنگ بزنيد و خود را از چاه ضلالت برهانيد». در حديثي که مسلم بين الفريقين است پيغمبر اکرم (ص) فرمود: «اني تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتي اهل بيتي ان تمسکتم بهما فقد نجوتم». و در نسخهاي «لن تضلوا بعدها ابدا، من دو چيز بزرگ و گرانبها در ميان شما ميگذارم اگر به اين دو چنگ زده و متمس�'ک شويد هرگز گمراه نخواهيد شد و قطعاً نجات مييابيد، و اين دو يکي قرآن و ديگري اهل بيت من است.» برجسته ترین ویژگی علامه حسن زاده آملی، جامعیت علمی و عملی است که مورد قبول همه صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی قرار گرفته است. همین امر سبب شده که وی به عنوان عالمی شاخص در میان اندیشمندان حاضر شناخته شود. در میان عالمان حوزوی، فقیه، اصولی، فیلسوف، اهل حدیث، عارف و متکلم فراوان می زیسته، ولی به ندرت می توان عالمی چون استاد حسن زاده یافت که در همه این علوم و حتی در مسائل طب، ادبیات، هیئت و نجوم صاحب نظر باشد. وی در فقه، سال ها به تدریس کتاب های گوناگون فقهی مشغول بوده است؛ در علم رجال صاحب نظر می باشد؛ در درایه و حدیث چندین اثر تخصصی دارد؛ در ادبیات فارسی و عربی کم نظیر است؛ در منطق، به شرح و تصحیح و تفسیر منطق منظومه پرداخته است؛ و ،در علوم قرآنی، کلام، فلسفه، عرفان، ریاضیات، علوم غریبه، کتاب شناسی، خوشنویسی و تصحیح متون صاحب سبک و نظر به شمار می آید و آثاری دارد در مورد عدم تحريف قرآن : در دلائل محكمى كه دلها به آن آرامش مى يابد، و بر يقينش مى افزايد اين است كه خداى تعالى نگهدارى كتاب خودش را صمانت كرده و برترى و اعتلاء آن را بر فراز اعصار خود عهده دار شده ، و امام نورش را نويد داده و چه كسى از خدا راستگوتر است ، اكنون آيات قرآن را در اين مورد بخوانيد: خداى تعالى فرموده : ان نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون به اضافه آن كه قرآن خود معجزه جاويدانى است از پيامبر خدا (ص ) بلكه در واقع هر سوره از آن به تنهائى معجزه است بنابراين قرآن 114 معجزه محسوب مى شود. و پروردگار آن را جهت راهنمائى همه بندگان تا روز قيامت فرو فرستاده پس چگونه آن را از تحريف دشمنان نگه نمى دارد و حال آن كه فرموده است . هر كه به اماميه نسبت دهد كه قائل به تحريف قرآن يا كم و بيش بودن آن از آن چه ميان دو جلد است ، مى باشد دروغگو است . كسى كه كتابهاى محققين از دانشمندان پيرو دوازده امام (ع ) را به دقت مطالعه كند مى فهمد كسى كه قول به دگرگون شدن قرآن را چه از حيث زيادى و يا كمى به ايشان نسبت دهد قطعا تهمت ناروائى بر آنان بسته است . دانشمند آگاه امامى قاضى نور الله شوشترى كه خداوند آرامگاه او را نورانى گرداند در كتاب مصائب النواصب گويد: آن چه به شيعه اماميه نسبت داده شده به اين كه در قرآن تغييرى رخ داده ، از سخنانى نيست كه همه اماميه به آن قائل باشند فقط گروه بسيار اندكى از آنان گفته اند كه در بين ايشان بحساب نايند.