کتاب اربابان سینما اثر ادوارد جی اپستاین ترجمه الهام شوشتری زاده
هنگامی که صحبت کردن از هنر به بین میآید، خیلی از بررسی رابطه آن با اقتصاد اجتناب میکنند؛ حال آنکه گذشته از جنبههای معنوی این مهمترین ابزار بشر برای انتقال مفاهیم و الهاممحور بودن خلق هنر حقیقی و غیره، فرآیند خلق هنر از ابتدا تا انتها که به عرضه آن ختم میشود، رابطهای تنگاتنگ با اقتصاد دارد. در میان انواع هنر امروز سینما نقش شایان توجهی در عرصه اقتصاد کشورها ایفا میکند و گذشته از ابعاد فرهنگی و سیاسی که طبیعتا مدنظر سازندگان آثار سینمایی قرار دارد، بعد اقتصادی آن نیز از جایگاهی تعیینکننده در روند تهیه این آثار برخوردار است که نه تنها دستاندرکاران سینما، بلکه دولتها نیز به آن توجه ویژهای دارند. آمار رسمی نشان میدهد حجم فروش سینماهای آمریکایشمالی که آمریکا، کانادا و مکزیک را شامل میشود، در سال ۲۰۱۲ با اکران ۶۵۵ فیلم، ۱۰میلیارد و ۸۰۷میلیون دلار بوده که ۶/۵درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد داشته است. این درآمد با متوسط قیمت بلیت هفت دلار و ۹۴ سنت که فقط یک سنت نسبت به سال ۲۰۱۱ افزایش یافته، به دست آمده است و با یک محاسبه ساده میتوان پی برد در حدود یکمیلیارد و ۳۶۰میلیون بلیت سینما در آمریکایشمالی در ۱۲ماه ۲۰۱۲ فروخته شده است. به نظر میرسد مکزیک نسبت به آمریکا و کانادا سهم اندکی از این بلیتفروشی را داشته است. به جرات میتوان فراگیرترین و تاثیرگذارترین سینمای جهان را هالیوود دانست. سینمای آمریکا، از نظر تولیدات سالانه پس از بالیوود، با سالانه 700 تا 1000 فیلم، دومین صنعت بزرگ سینمایی جهان است. محل تولد سینما را تا حد زیادی میتوان به آمریکا نسبت داد. اولین پویانمایی سینمایی توسط ادوارد مایبریج ساخته شد که تصویر یک اسب در حال دویدن بود. توماس آلوا ادیسون هم یکی از نخستین تولیدکنندگان سینما بود که دستگاه جنبشنما را اختراع کرد. اولین موفقیت آمریکا در سینما، فیلم سرقت بزرگ قطار به کارگردانی ادوین س. پورتر بود...