کتاب مهندسی سینما اثر حامد پوراسفندیانی
برنامه ریزیکردن و دستیاری کارگردان به عنوان مدیریت فرایند و کنترل کردن پروژه های فیلم سازی مخاطب این کتاب، علاوه بر فعالان سینمای کشور، دانشجویان این رشته و همچنین همه علاقمندان به عرصه تولید و ساخت سینماست و بطور کلی به تمامی آنانی که قصد ورود به عرصه حرفهای فیلمسازی ایران را دارند ویا فعالانی که میخواهند بر دانش خود بیافزایند، آموزههای عملی، اجرایی، مبتنی بر شرایط واقعی فعلی و درعین حال مبتنی بر تفکر دقیق مهندسی و مدیریت علمی ارائه مینماید. «مهندس» فردی است با ذهنی دقیق و ساختارمند که مسائل را تحلیل، راهحلهای موجود را شناسایی، راهحلهای ممکن را خلق، نیازمندیها، خروجیها، نقاط قوت و ضعف هر یک از این راهحلها را پیشبینی و آنها را سبک سنگین می کند، بهترین را برمیگزیند و به صورتی اصولی، راهحل بهینه منتخب را پیادهسازی و مسأله را مرتفع میسازد. اما از آنجا که مسائل، بسیار گستردهاند و نمیتوان دانش روبرو شدن با همه آنها را در خود یکجا جمع کرد، مسائل را به حوزههایی تفکیک و دستهبندی کردهایم و بدین ترتیب، به عنوان نمونه، کسی که در حوزه مسائل الکترونیک تخصص دارد را، مهندس الکترونیک، کسی که در حوزه مسائل مکانیک تخصص دارد را، مهندس مکانیک و کسی که در حوزه مسائل پتروشیمی تخصص دارد را، مهندس پتروشیمی، مینامیم.» ا گسترش دانش بشری، حوزه مسائل وی نیز گستردهتر شده و شاخههای مهندسی بیشتری ایجاد گشتهاند. با این تعریف، «مهندس سینما» نیز کسی است که با ذهنی تربیت شده، مسائل پیش روی در تولید و عرضه «آثار سینمایی» را بررسی، راهحلهای بهینه را شناسایی و اجرا میکند. این تعریف بیش از همه، برازنده «دستیار کارگردان و مدیر برنامهریزی» است.