مجنون از دیدگاه کمال الدین بهزاد و محمد زمان
موجود> در کتاب مجنون از دیدگاه کمال الدین بهزاد و محمد زمان نویسنده به بررسی کردن برخورد نگارگران ایرانی به عشق «لیلی و مجنون» می پردازد و انعکاس این داستان زیبا و قدیمی را در آثار نقاشان ایرانی، از «کمال الدین بهزاد» تا «محمد زمان» نشان می دهد. شروع این بررسی، نقطه اوج نگارگری ایران، یعنی مکتب هرات در دوره تیموری و نقاش برجسته این مکتب، یعنی «کمال الدین بهزاد» است. پایان آن، اواخر دوره صفوی، یعنی عصر «محمد زمانِ» است که نگارگری ایران در آن به پایین ترین وضعیت خود می رسد. شیوه برخورد این دو هنرمند با داستانی مشترک و برگرفته از «خمسه نظامی»، نه تنها در شناخت شخصیت آن دو و ویژگی های هنر آنان، بلکه در شناخت ما، از مبانی فکری حاکم در دوران آنان و عواملی که در چگونگی تغییر و تحولات نگارگری ایران نقش عمده ای داشتند، نیز راهنمای خوبی خواهد بود.