پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

معرفی رمان

 

 

جرح آرتور بلر با اسم و مضای هنری جرح اورول، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقدِ ادبی و شاعر مشهور انگلیسی در سال 1903 به دنیا آمد. شهرت بسیار او بیشتر به دلیل دو کتاب بزرگ او به نام های 1984 و مزرعه حیوانات است. این دو کتاب طبق آمار فروش جهانی کتاب ها تا به حال بیش از هر دو کتاب دیگر از یک نویسنده در قرن بیستم فروش داشته اند. این مسیله بیانگر توانایی اورول در نویسندگی و نیز تیزبینی اوست. برای شروع به صحبت راجه به کتاب مورد بحث، لازم است توضیح کوتاهی درباره این دو کتاب داده شود. به شکل خلاصه کتاب قلعه حیوانات داستانی است درباره مزرعه ای است که توسط مردی که صاحب آن است اداره میشود. مزرعه ای با حیوانات و موجودات مختلف که هرکدام وظیفه ای دارند و به نوعی تحت استثمار صاحب مزرعه هستند. انقلاب و بیرون کردن صاحب مزرعه، راه آنها برای تغییر شرایط موجود است. تغییری که در ابتدا کاملا با خواسته های آنها شکل گرفته، کم کم رنگ عوض میکند و جهره سیاه یک انقلاب و نیز بهره مندان و نزدیکان آن را نشان میدهد. این کتاب تمثیلی است بی نظیر از هر انقلابی در هر نقطه ای از دنیا. اما کتاب 1984 او کتابی است با فضایی کاملا متفاوت، روایتی فانتزی از آینده. آینده ای که همه چیز تحت نظارت است و همه چیز و حتی احساسات انسانها نیز در دیدرس است تا کسی دچار احساسات نشود. فراموشی احساسات و تن سپردن کامل به منطق. انسانهایی که دقیقا شبیه به ماشین هستند. بین این دو کتاب ظاهرا هیچ ارتباط معنایی و موضوعی توانمندی وجود ندارد. نکته ای که با خواندن کتاب دیگر او تایید می شود. چیزی که باعث میشود تصدیق کنیم اورول نویسنده ای است بزرگ که در چارچوب یک دوره، یک زمان و حتی یک کشور محصور نمانده است.عمر کوتاه چهل و هفت ساله این نویسنده ، در میان آشوب‌های جهانی از جمله قدرت گرفتن فاشیسم در اروپا، روي كار آمدن ژنرال فرانكو در اسپانيا، دو جنگ جهانی اول و دوم، انقلاب‌های کمونیستی در بلوک شرق و سال‌های آغازین جنگ سرد سپری شد. به همین دلیل شاید بتوان هوای تازه را شخصی ترین اثر او و بیانگر دیدگاه او نسبت به زندگی دانست.

معرفی کتاب هوای تازه

اما کتاب هوای تازه اورول با نام اصلی تنفس در هوای تازه در بازار ایران، کتابی است کاملا متفاوت با سایر کتاب های او. چه از نظر زمان و چه از نظر موضوع. این کتاب در دوران دو جنگ جهانی نگاشته شده است و فضای تاریک و ناامیدی و ترس موجود در فضای آن دوران را از دید مردی به نام جرج بولینگ میبینیم. مردی که خود او نیز مانند این دوران تاریک، زندگی تاریکی دارد. کسی که تمام دوران طلایی زندگی خود را در وحشت جنگ و نیز دوران تلخ تر پس از آن می گذراند. او جوانی و آرزوهایش را در پس روزهای زندگی گذشته اش از دست داده و درگیر یک زندگی پوچ و روزمره بدون انگیزه شده است. شخصیت جرج بولینگ تا حدی شاید شبیه به خود اورول باشد که علاوه بر یکی بودن اسم کوچک آنها از نظر سنی نیز بسیار به هم نزدیک هستند. بیهوده گی جنگ ها و بی سرانجامی آنها که خود اورول نیز در طول زندگیش با آنها درگیر بوده است در این کتاب به بهترین شکل نمایش داده شده است. او برای رهایی از این تکرار و بیهودگی سعی در ادامه نوجوانی از دست رفته اش میکند و به دنیایی باز میگردد که بیست سال است از آخرین دیدارشان گذشته. چه چیز در انتظار اوست ؟ ایا آرامشی که در این سال ها از دست داده و یا اصلا به دست نیاورده باز مییابد و یا کورسوی امید او برای دستیابی به این ارامش سالهاست که بسته شده.

طنز پنهان در این کتاب و نیز نگارش فوق العاده آن که در بستری از افکار و خیالات جرج شکل میگیرد، آن را به کتابی دلچسب برای شما بدل میکند. کتابی که اگر از سایر کتابهای اورول نیز لذت برده باشید، میتوان در کمترین حالت آن را به عنوان  اتوبیوگرافی نویسنده محبوبتان بدانید و از خواندن دوران زندگی او لذت ببرید. و در بالاترین حد خود بحرانی جهانی را از دیدگاه مردی در گیر بحران های درونی میانسالی و پوچی به زیبایی نمایش می دهد.

برشی از کتاب

بسیار شگفت انگیز خواهد بود که شما به دیدن جایی بروید که بیست آن را ندیده اید. شما همه جزییات را به یاد می‌آورید، ولی تمامش را به اشتباه به خاطر دارید. همه فاصله‌ها و همه علایمی که در مسیرش حرکت می‌کنید، عوض شده اند. شما احساس می‌کنید که آیا شیب این تپه در گذشته بیشتر نبوده و این پیچ در آن سوی جاده نبوده است؟ چیزی که شما حس می‌کنید، به طور کامل صحیح است؛ اما آن تنها متعلق به زمان خاصی بوده است. برای مثال، شما یک گوشه از یک مزرعه را در یک روز زمستانی به یاد می‌آورید با علفهایی سبزتر که کمی به آبی می‌زند و یک چوب پوسیده که گلسنگها رویش را پوشانده اند و یک گاو که در میان علفها ایستاده و در حال نگاه کردن به شما است. شما پس از بیست سال بر می‌گردید و شگفت زده می‌شوید؛ زیرا آن گاو آنجا ایستاده؛ ولی به همان حالت به شما نگاه نمی‌کند.

برای خرید کتاب هوای تازه اینجا کلیک نمایید

کلیدر مشهور ترین اثر محمود دولت ابادی نویسنده , نمایشنامه نویس  و فیلمنامه نویس چیره دست ایرانی است که وی با این اثر شهرت جهانی یافت. دولت ابادی با این رمان توانست رکورد پورفروش ترین رمان حجیم را به نام خود ثبت کند.
کلیدر در سال 1378 به زبان المانی نیز منتشر شد.

 معرفی کتاب کلیدر

راز داوینچی نام رُمانی کارآگاهی و ماجرایی است از نویسنده ی آمریکایی، دن براون که از فروش و استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار بوده‌است.این رمان در سال ۲۰۰۳ بازار را تسخیر کرد و فروشش حتی از مجموعه هری پاتر نیز پیشی گرفت. تا می ۲۰۰۶ بیش از ۶۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است و به ۴۴ زبان (از جمله فارسی) ترجمه شده است.

 

راز داوینچی

دیر صهیون، محفل سرّی اروپایی که در سال ۱۰۹۹ بنیان گذاری شده، تشکیلاتی حقیقی است. در سال ۱۹۷۵ کتابخانه ی ملی فرانسه، نسخه هایی خطی را موسوم به Les Dossiers Secrets یا پرونده های سرّی کشف کرد که هویت بسیاری از اعضای دیر صهیون را فاش می ساخت: سر آیزاک نیوتن، بوتیچلی، ویکتور هوگو، لئوناردو داوینچی.خلیفه گری کاتولیکِ « اُپوس دئی » که طریقتی شدیداً سختگیر است، اخیراً به دلیل گزارش هایی در مورد شستشوی مغزی و عبادات خشونت آمیز و فریضه ای خطرناک موسوم به « تحقیرِ نَفْس » جنجال فراوانی به پا کرده است. اپوس دئی به تازگی بنای ساختمان دفتر مرکزی چهل و هفت میلیون دلاریش را در خیابان لگزینگتون نیویورک، شماره ۲۴۳ به پایان رسانده است.همه ی توصیفات آثار هنری و معماری و اسناد و مناسک نهانی در این کتاب بر اساس واقعیتند.

 خرید کتاب راز داوینچی اینجا کلیک کن

اپیدمی یک بیماری مخوف در عصر ما

در ادبیات روس چهره ها و شخصیت های بسیاری میتوان یافت که شهرت جهانی دارند و تاثیر آنها و سبکشان در تمام دنیا ماندگار شده است. ادبیاتی که در نقاط بسیاری چون مضمون داستان ها، فضای سرد و تاریک حاکم و نیز پایان های شوکه کننده و معمولا تلخ با یکدیگر وجه اشتراک دارند. از دن آرام شولوخف گرفته تا داستانهای ماکسیم گورکی و حتی نمایشنامه های چخوف.  در میان این بزرگان نام های آشنای بسیاری میتوان یافت. بزرگانی چون داستایوفسکی، تولستوی، گوگول و ...

سایه بزرگ این نویسندگان شهیر بر سایر نویسندگان این کشور افتاده است ولی برای مثال میتوان به نیکلای لرمانتوف، نیکلای چرنیشفسکی و ایوان گنچاروف اشاره کرد. دلایل فراوانی را میتوان برای کمتر شناخته شدن این نویسنده ها یافت هرچند که بزرگترین آن معروفیت بسیار نویسنده های دیگر دانست. حال آنکه در نگارش و سبک هرکدام حرفی برای گفتن دارند.

شخصیتها، داستان ها و واژه های بسیاری هستند که پس از تراوش از ذهن یک نویسنده و نگاشته شدن در کتابش به واسطه مقبولیت آن، وارد زبان شده اند و تبدیل به بخشی از فرهنگ شده است. ابلوموف نیز از همین دست واژه هاست.

معرفی کتاب ابلوموف

آبلوموف، واژه‌ای است آشنا برای دوستداران ادبیات روس.واژه ای که اولین بار در کتاب معروف ایوان گنجاروف به همین نام استفاده شد. واژه ای که معنی گسترده ای در بیان دسته ای از اشخاص با خصوصیت یکسان داشته و به آبلومویفیسم معروف شد. ابلوموفیسم در این کتاب مترادف تنبلی مضاعف و عدم اعتماد به نفس و انگیزه برای انجام هر کاری آورده شده است. واژه ای که ابتدا بی معنی به نظر میرسد ولی هرچه بیشتر کتاب را میخوانید بیشتر به معنی عمیق و باتلاق مانندش پی می برید. داستان این کتاب که اواسط قرن نوزده میلادی نوشته شده، در فضای سرمایه داری روستایی بیان شده است و اغلب شخصیت های اصلی آن نیز از طبقه اشراف انتخاب شده اند. میتوان هزاران کتاب از درگیریهای بین طبقه اشراف و کارگر یافت ولی شاید فقط یک کتاب باشد که فروپاشی این طبقه را از درون به نمایش گذارد. فروپاشی که کاملا جنبه روانی و ذاتی دارد. ابلوموف شخصی است که به مدد طبقه اجتماعی خود از زمین، ثروت و رعیت های قابل توجهی برخوردار است. چیزی که برای هرکسی میتواند امتیاز باشد برای او کاملا در نقطه عکس است یعنی مایه بدبختی. ولی چگونه؟ چگونه میتوان چیزهایی که برای بسیاری هدف است را مایه افول دانست؟ پشت گرمی او به این ثروت، او را به سمت تنبلی و بی انگیزگی سوق میدهد که توان انجام هر کاری را از او میگیرد و او را تبدیل به فردی منزوی، گوشه گیر و بدون اعتماد به نفس می کند. دوستان او برای آنکه او را از این بیماری نجات دهند به هر وسیله ای دست میزنند. پاسخ های او در نوع خود یادآور بحث های نیمه فلسفی در سایر داستان های روس است. دلایلی که برای جدایی خود از دنیا موجه میداند را  میتوان در بحث های روزمره بسیاری از اطرافیان خود شنید. دلایلی که شما را به سمت کاری نکردن میکشد و کم کم به تنبلی افراطی تبدیل می شود. تنبلی او که همراه با دلایل ظاهرا موجهی همراه است تنها برای نابودی هرچه بیشتر او به کار می آید. آبلوموف در زندگی مانند حشره ای که در تار عنکبوتی گرفتار آمده است تقلا میکند تا خود را از این بیماری نجات دهد و در این راه به چیزهای زیادی دست میازد. سفر، کار و عشق . این جدال در جاهایی گویا به نفع او تمام میشود و احساس میکنید که او پیروز شده و دوباره زنده شده است، ولی گاهی او را تبدیل به مرده ای متحرک میکند. کسی که از فرط بی هدفی هرچه را که در دسترس داشته باشد میپذیرد و حتی گاه آنرا به نوعی معجزه می داند. این بیماری چون موریانه ای صفحه زندگی او را میخورد و لحظه لحظه راه فرار را بر او تنگ تر میکند. ولی آیا ابلوموف میتواند بر ابلوموفیسم برتری یابد؟

با خواندن این کتاب در میابید شاید این کلمه ساختگی را فقط بتوان عنوان یک کتاب دانست، حال آنکه نگرش دقیق تر به خودمان و کند و کاو درونی به ما نشان می دهد که ما نیز به مرتبه ای از این بیماری وحشتناک دچاریم. چرا که همه ما قبول داریم میتوانیم بیشتر و بهتر تلاش کنیم.

در نهایت ذکر نکته ای را درباره نگارش این کتاب لازم دانستم. شاید این کتاب در نظر اول با بیان و توصیف حالات تنبلی و رخوت ابلوموف و هذیان های در خواب و بید او کمی کسل کننده به نظر آید، ولی گنچاروف به شکلی هنرمندانه، با تاکید و دقت فراوان در بیان جزییات، این رخوت را به خواننده تزریق میکند و شما را وارد فضای زندگی او میکند تا شما به راحتی توانایی همزادپنداری با اورا داشته باشید. آبلوموف کتابی است که مطمینا باعث تجدید نظر شما بر روی سبک زندگیتان خواهد شد و تا مدت ها و احتمالا همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند...