دربارع سیدنی شلدون این نویسنده بزرگ آمریکایی باید ابنظور شزروع نمود او متولد یازده فوریه سال هزار و نهصد و هفده در امریکا و وفات او سی ژانویه دو هزار و هفت میاشد.

او در طی  نه دهه که زندگی نمود داستان و رمان ها نمایشنامه و فیلم نامه های بسیاری نوشت که اکثر این آثار به زبانهای دیگر ترجمه شده است ودر میان مردم بسیار پر طرفدار بوده است.

او با اینکه تعداد رمانهایش زیاد نبودند و فقط هجده رمان اما هنوز شماره 7 پرفروش ترین نویسنده جهان است. و به سبب نوشته های که به فیلمنامه تبدیل شده برنده اسکار نیز شده اند.

سیدنی شلدون  پیش از سی سناریو و بیست پنح سناریو تلویزونی و ده پی اس داشت و در بیشتر کشور انتشار یافته است

.

 

زندگی‌نامه

شلدون در سال ۱۹۱۷ در شیکاگو، ایلینوی زاده شد. والدین‌اش هر دو کم‌سواد بودند. او در ۱۷ سالگی به اجبار به لس‌آنجلس رفت و در استودیوی فیلم‌سازی یونیورسال به کار مشغول شد. شلدون در دهه ۱۹۳۰ برای کمک به خانواده‌اش، مشاغلی مانند گویندگی تئاتر، فروشندگی کفش و حتی گارسونی در رستوران را تجربه کرد. او تحصیل در دانشگاه نورثوسترن را نیمه‌تمام رها کرد و در جریان جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرد و در پایان جنگ در استودیوی فاکس قرن بیستم به‌عنوان فیلمنامه‌نویس مشغول به‌کار شد. او در سال ۱۹۵۱ ازدواج کرد. او همسر اول خود را در سال ۱۹۸۵ از دست داد و در سال ۱۹۸۹ برای بار دوم ازدواج کرد. شلدون سرانجام در بیمارستانی در نزدیکی پالم اسپرینگز کالیفرنیا در اثر ذات‌الریه درگذشت.
حرفه

شلدون در سال ۱۹۴۷ برای نوشتن فیلم‌نامهٔ مرد مجرد و دختر جوان برندهٔ جایزه اسکار شد. شلدون با نوشتن فیلمنامه‌های دیگری همچون رژه عید پاک به شهرت دست یافت. در سال ۱۹۵۹ با نوشتن نمایشنامه تلویزیونی سرخ‌موی برادوی، جایزه تونی را کسب کرد. پس از آن نگارش نمایشنامه‌هایی دیگر برای تئاتر برادوی، بر شهرت‌اش افزود. شلدون در سال ۱۹۷۰ و در سن ۵۲ سالگی نخستین رمان خود به نام صورت عریان را انتشار داد. این رمان جایزه ادگار آلن پو را برای او به‌همراه داشت. رمان بعدی او، آن سوی نیمه شب (۱۹۷۴) موقعیت او را به‌عنوان یک نویسنده آثار پرفروش تثبیت کرد. تاکنون بیش از نیمی از رمان‌های شلدون مورد اقتباس فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌اند.
آثار
رمان‌ها

عریان چهره (۱۹۷۰)
آن‌سوی نیمه‌شب (۱۹۷۴)
غریبه‌ای در آینه (۱۹۷۶)
خط خون (۱۹۷۷)
خشم فرشتگان (۱۹۸۰)
استاد بازی (۱۹۸۲)
اگر فردا بیاید (۱۹۸۵)
آسیاب‌های خدایان (۱۹۸۷)
شن‌های زمان (۱۹۸۸)
خاطرات نیمه‌شب (۱۹۹۰)
توطئه روز رستاخیز (۱۹۹۱)
ستاره‌ها می‌درخشند (۱۹۹۲)
هیچ چیز جاودانه نیست (۱۹۹۴)
صبح، ظهر و شب (۱۹۹۵)
بهترین نقشه‌های حساب‌شده (۱۹۹۷)
از رویاهایت برایم بگو (۱۹۹۸)
آسمان به زمین می‌آید (۲۰۰۱)
ترس از تاریکی (۲۰۰۴)

خودزندگی‌نامه

نیمه دیگر من (۲۰۰۵)

گزیده نمایشنامه‌ها

سرخ‌موی برادوی (۱۹۵۹)
پتی دوک
من زنی را خواب می‌بینم
آلیس در خدمت نظامی
بیوه شادمان
فشفشه

گزیده فیلمنامه‌ها

مرد مجرد و دختر جوان (۱۹۴۷)
رژه عید پاک