این کتاب در مورد فیزیک کوانتومی است.در مورد رفتار مرموز جهان میکرو, و خواص نامانوس نظریه کوانتومی که چنین رفتاری را پیش بینی می‌کند.در تلاشی برای درک جهان کوانتومی,به فراسوی فیزیک یقیناً به فلسفه و شاید حتی به نظام عالم وجود روان شناسی و الهیات رهنمون می شویم…
این کتاب برای پویندگان راه معرفت، به‌ویژه برای دانشجویان دوره کارشناسی فیزیک، با پیش‌زمینه‌ای از فیزیک‌ جدید یا مکانیک کوانتومی و برای دانشجویان فلسفه که درس فلسفه جدید را می‌خوانند، مفید خواهد بود. مفید از آن نظر که ناگفته‌های درس مکانیک کوانتومی را با استفاده از همان استعارات کوانتومی بازگو می‌کند و بدین‌ترتیب افق تازه‌ای را فراروی خواننده قرار می‌دهد. البته، دلیل گنجاندن درسی تحت عنوان «مبانی فلسفی مکانیک کوانتومی» در دوره کارشناسی، که متأسفانه در بسیاری از دانشکده‌های ما نه‌ تنها تدریس نمی‌شود، بلکه با احتمال زیاد دانشجویان از چنین مبحثی بی‌اطلاعند (توجه شود این کتاب در دوره کارشناسی فیزیک دانشگاه پیام نور تدریس می‌گردد. ادمین دنیای شیرین علم)، شاید گستراندن افق و ژرفا بخشیدن به بینش علمی دانشجو درباره‌ی آموخته‌های درس مکانیک کوانتومی است. کتاب حاضر، که یکی از کتاب‌های مرجع این درس است، به قدری آسان نوشته شده است که هر خواننده مشتاق می‌تواند مطالب آن را به آسانی دنبال کند و با نفوذ در مفاهیم کوانتومی، از آنها لذت ببرد.

 

اسرار جهان کوانتومی

 

فرض کنید من با هزار نفر دیگر در اتاقی باشیم. همچنین فرض کنید بدانیم این هزار نفر از ۴۹۸ مرد فرانسوی، ۲ دختر فرانسوی، ۲۰۰ مرد نروژی و ۳۰۰ دختر نروژی تشیکل شده باشد. با این آگاهی می‌دانم احتمال اینکه شخصی که درست پشت سر من است،‌ فرانسوی باشد، یک به دو است. حال فرض کنید که من به فرد پشت سری نگاه کردم و دیدم که او یک زن است. احتمال فرانسوی بودن شخص بی‌درنگ به یک در پانصد تغییر می‌کند.
اگر وضعیت در نظریه‌ی کوانتومی به همین ترتیب باشد، در آن‌صورت موضوع کاهش تابع موج بلافاصله منتفی می‌شود. وقتی تابع موج صرفاً بیانی از دانش ما از حقیقت است، پس تعجب‌آور نیست بلکه انتظار می‌رود موقع اندازه‌گیری تابع موج ناگهان به چیز دیگری تغییر یابد. اندازه‌گیری به سادگی دانش ما را تغییر داده است. (البته به طور معمول این هدف اندازه‌گیری است)
هرچند چنین نگرشی به تابع موج ممکن است جذابیت‌ ساختگی داشته باشد، اما از یک جنبه بسیار مهم نامناسب است. این نگرش نمی‌تواند پدیده تداخل را شرح دهد. …..

 

برای خرید کتاب اسرار جهان کوانتومی تماس بگیرید