کتاب های پرویز خطیبی

زندگی و آثار پرویز خطیبی

 

پرویز خطیبی (۱۳۰۲-۱۳۷۲) طنز نویس و ترانه‌ساز و شاعر شعرهای طنزآمیز و از نخستین فیلم‌سازان ایران بود. او در تهران به دنیا آمد و نوه دختری میرزا رضای کرمانی بود.

از نوجوانی شعرهایش را در نشریات تهران منتشر کرد . مدتی با روزنامه توفیق همکاری داشت و چندی سردبیر آن بود. در دهه ۱۳۲۰ گروه تئاتری «هنر» را تشکیل داد و چند نمایشنامه را روی صحنه برد . در همان سال‌ها از نویسندگان پیش‌پرده بود . در ۱۳۲۸ به رادیو تهران رفت و سال‌ها در آنجا برنامه‌ها و نمایشنامه‌های رادیویی طنز و فکاهی می‌نوشت . در همان سال نخستین فیلم خود بنام «واریته بهاری» را ساخت. خطیبی چند ترانه نیز ساخت که از آن میان ترانه «بردی از یادم» با صدای دلکش موفقیت بسیار یافت.

{tortags,182,5}

 

شادیهای زندگی (۱۳۵۵) دختر نگو، بلا بگو (۱۳۵۴) اوستا کریم نوکرتیم (۱۳۵۳) بزن بریم دزدی (۱۳۵۳) خوشگلا عوضی گرفتین (۱۳۵۳) مرغ همسایه (۱۳۵۳) مرغ تخم طلا (۱۳۵۱) ماه پیشونی (۱۳۵۰) کمربند زرین (۱۳۴۹) تهران می رقصد (۱۳۴۸) جنجال پول (۱۳۴۷) گربه وحشی (۱۳۴۱) انسان پرنده (۱۳۴۰) دختر همسایه (۱۳۴۰) دشمن زن (۱۳۳۷) نردبان ترقی (۱۳۳۶) خانه شیاطین (۱۳۳۴) قیام پیشه وری (۱۳۳۳) کینه (۱۳۳۳) محکوم به ازدواج (۱۳۳۳) حاکم یک روزه (۱۳۳۱) زنده باد خاله (۱۳۳۱) عمر دوباره (۱۳۳۱) دستکش سفید (۱۳۳۰) واریته بهاری (۱۳۲۸)