کتاب های مرتضی مطهری

خرید کتاب های مرتضی مطهری زندگی و آثار مطهری

 

 

مرتضی مطهری معروف به شهید مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان - ترورشده ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفه اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی قبل از انقلاب ۵۷ عضو انجمن سلطنتی فلسفه و استاد دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. امام خمینی علاقه زیادی به وی داشت، تا بدانجا که بعد از مرگش گفت: «مطهری پارهٔ تن اسلام و حاصل عمر من بود.» در ادبیات جمهوری اسلامی ایران از وی با عنوان معلم شهید یاد می‌شود


کودکی و نوجوانی

مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی با اصالت هراتی [۵] متولد شد. مرتضی مطهری فرزند شیخ محمد حسین کیخا(مطهری)، نوه شیخ محمد علی کیخا از معتمدین سیستان از ده کنگ پیران بخش پشت آب شهرستان زابل است. شیخ محمد علی کیخا بیش از یک قرن پیش از شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان به شهرستان فریمان در استان خراسان مهاجرت کرده اند. علت مهاجرت شیخ محمد علی کیخا میل به اقامت در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) و بهره مندی از حوزه علمیه مشهد و ... ذکر شده است.مطهری در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتبخانه رفت. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی همت گماشت. در این دوران اندیشه‌های مربوط به خداشناسی سخت او را به خود مشغول می‌دارد[نیازمند منبع]. در سال ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. این در حالی بود که اندکی پیش از آن عبدالکریم حائری میبدی، موسس حوزه علمیه درگذشته بود و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمدتقی خوانساری به عهده گرفته بودند.
جوانی و تحصیلات


مطهری نزد آیت‌الله صدوقی، کتاب «مطوّل» را فراگرفت و نزد آیت‌الله مرعشی نجفی، «شرح لمعه» را آموخت. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از بروجردی (در فقه و اصول) و خمینی (به مدت ۱۲ سال در فلسفه و اصول) و علامه طباطبائی (در فلسفه: الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره گرفت. قبل از نقل مکان بروجردی به قم، مطهری گاهی به بروجرد می‌رفت و از وی استفاده می‌کرد. وی مدتی نیز از درس و بحث اخلاقی حاج میرزا علی آقا شیرازی بهره برد. سید محمد حجت (در اصول) و سید محمد محقق داماد (در فقه) از اساتید دیگر مرتضی مطهری بودند. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده‌است.

خانواده

مطهری، در سال ۱۳۳۱ با عالیه روحانی، دختر یکی از روحانیون مشهد ازدواج می‌کند. حاصل این پیوند چهار دختر و سه پسر است. علی مطهری و محمد مطهری دو تن از فرزندان اوست.

عباس‌هادی‌زاده مهندس نساجی، احمد یزدی داروساز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مجید عباسپور دکتری محیط‌زیست و استاد دانشگاه صنعتی شریف دامادهای اویند.
مهاجرت به تهران

مطهری در سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد، و در این شهر به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط مطهری تشکیل گردید، و در همان سال تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد. در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ و پس از تشکیل انجمن اسلامی پزشکان، مطهری به یکی از سخنرانان اصلی این انجمن تبدیل گشت. وی در طول سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصربه‌فرد این انجمن بود.
مرگ

مرتضی مطهری بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی در جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی شرکت می‌کند. پس از پایان جلسه، در تاریکی شب و هنگام خروج وی از محل جلسه، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت، و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت. قاتلان او سه نفر به نام‌های محمدعلی بصیری، حمید نیکنام و وفا قاضی زاده بودند.

کتاب های مرتضی مطهری

    آیینه جام
    اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
    آزادی معنوی
    اسلام و مقتضیات زمان (۲ جلد)
    آشنایی با علوم اسلامی (۳ جلد: منطق و فلسفه، کلام و عرفان و حکمت عملی، اصول فقه و فقه)
    آشنایی با قرآن (فعلاً ۱۱ جلد)
    شرح اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی (۵ جلد)
    امامت و رهبری
    امدادهای غیبی در زندگی بشر
    انسان در قرآن
    انسان کامل
    انسان و ایمان
    انسان و سرنوشت
    بیست گفتار
    پاسخ‌های استاد به نقدهای کتاب مساله حجاب
    پیامبر امی
    آینده انقلاب اسلامی
    تعلیم و تربیت در اسلام
    تکامل اجتماعی انسان
    توحید
    جاذبه و دافعه علی
    جامعه و تاریخ
    جهاد
    جهان‌بینی توحیدی
    حرکت و زمان در فلسفه اسلامی (۲ جلد)
    حق و باطل
    حکمت‌ها و اندرزها
    حماسه حسینی (۳ جلد)
    خاتمیت
    ختم نبوت
    خدمات متقابل اسلام و ایران
    داستان راستان (۲ جلد)
    درسهای الهیات شفا (۲ جلد)
    ده گفتار
    زندگی جاوید یا حیات اخروی
    سیری در سیره ائمه اطهار
    سیری در سیره نبوی
    سیری در نهج‌البلاغه
    شرح مبسوط منظومه (۴ جلد)
    شرح منظومه (۲ جلد)
    شش مقاله (الغدیر و وحدت اسلامی)
    شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی)
    عدل الهی (کتاب)
    عرفان حافظ (تماشاگه راز)
    علل گرایش به مادیگری (به ضمیمه ماتریالیسم در ایران)
    فطرت
    فلسفه اخلاق
    فلسفه تاریخ (۲ جلد)
    قیام و انقلاب مهدی (به ضمیمه شهید)
    لمعاتی از شیخ شهید
    مساله حجاب
    مساله ربا (به ضمیمه بانک و بیمه)
    مساله شناخت
    معاد
    مقالات فلسفی (۳ جلد)
    نبوت
    نظام حقوق زن در اسلام
    نظری به نظام اقتصادی اسلام
    نقدی بر مارکسیسم
    نهضت‌های اسلام صد ساله اخیر
    وحی و نبوت
    ولاها و ولایت‌ها'
    مسله نفاق
    سعادت علوم اسلامی
    .. تاثیرعنصرامر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین ع
    .. مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی
    الاسلام/تالیف مرتضی مطهری؛ ترجمه محمدهادی الیوسفی