مهران چیذری، متولد سال 1347 در شهر تهران، دانش آموخته رشته حسابداری است. از نوجوانی به مطالعه رمان‌های علمی، تخیلی و هیجان‌انگیز علاقه زیادی داشت و در دوران جوانی، مجذوب داستان‌های جنایی، پلیسی شد و به مطالعه آثار نویسندگان معروفی نظیر آگاتا کریستی و آرتور کانن دویل پرداخت.

گرایش عمیق وی به داستان‌های معمایی و جنایی موجب شد تا شیفته فیلم‌هایی درهمین ژانر شده و آنها را نیز با علاقه و دقت خاصی دنبال کند. سرانجام، به دلیل علاقه زیاد به این سبک، در سال 1399 اولین رمان جنایی، معمایی خود را با نام "تارهای نامرئی" به نگارش درآورد و در ادامه نیز با انتشار دو اثر دیگر با نام‌های "فرجام هما" و "ساعت پانزده و هفده دقیقه" وارد عرصه نویسندگی شد.


داستان‌های این نویسنده، تماما به سبک جنایی، پلیسی و در دنیای واقعی، منطبق با زمان حال و فرهنگ عامه جامعه ما به رشته تحریر درآمده و می‌تواند به خوبی، مخاطب خود را با ماجراهایی سراسر هیجان و غافلگیر کننده، در محیطی آشنا، با قهرمان داستان تا انتهای کتاب همراه کند.


کارآگاه احمد یاوری، نام قهرمان و شخصیت اصلی این گروه از کتاب‌ها است که در هر داستان، این افسر با تجربه اداره آگاهی، با هوش ذاتی و روحیه‌ای خستگی ناپذیر، پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی را حل و پرده از راز جنایتکاران برمی‌دارد.

 

 کتاب تارهای نامرئی اثر مهران چیذری


اولین کتاب این نویسنده با نام "تارهای نامرئی" ماجرای تعدادی دانشجوی دختر مقیم خوابگاه است که به‌خاطر تمام نشدن امتحانات پایان ترم‌شان، مجبور هستند علی‌رغم تعداد اندک، شب را در خوابگاهی بزرگ و باغ مانند سپری کنند. نیمه شب و با قتل اولین دختر، سایر دانشجویان با این واقعیت روبرو می‌شوند که کلیه درهای خوابگاه به رویشان قفل و امکان هرگونه برقراری ارتباط با محیط خارج، از آنها سلب شده است. وحشت و دلهره، به همراه حس بدبینی و سوءظن دختران نسبت به یکدیگر، شروع ماجراهای مهیج و خواندنی است که هر لحظه ذهن مخاطب را درگیر اتفاقات جالب و هیجان‌انگیز بعدی می‌کند.

 تارهای نامرئی

 

کتاب فرجام هما اثر مهران چیذری

 


یک سال بعد، نویسنده در ادامه نگارش همین سبک، اثر دیگری را با نام "فرجام هما" منتشر نمود. در این کتاب، قهرمان داستان، پس از مدت‌ها و به‌صورت اتفاقی، با دوست زمان دبیرستان خود روبرو می‌شود. نادر، همکلاسی و هم‌محله‌ای سابق کارآگاه، به او می‌گوید که مادرش، هما، در سال 1357 و در بحبوحه انقلاب، توسط باغبان ویلایشان در شمال، به قتل رسیده است. نادر، علت قتل مادرش را سرقت پول‌ها و اموالی عنوان می‌کند که خانواده‌اش آنها را برای مهاجرت به خارج از کشور فراهم کرده بودند. کارآگاه پس از اینکه متوجه می‌شود باغبان، هنوز دستگیر نشده است، تصمیم می‌گیرد علی‌رغم گذشت سی سال از آن ماجرا، از طریق مدارک و شواهد موجود، قاتل را تحت تعقیب قرار داده و او را دستگیر کند، اما خیلی زود به سرنخ‌هایی برخورد می‌کند که روند تحقیقاتش را به سمت دیگری می‌کشاند.

 

  فرجام هما

کتاب ساعت پانزده و هفده دقیقه اثر مهران چیذری

 


سومین اثر نویسنده با نام "ساعت پانزده و هفده دقیقه" در سال 1402 به چاپ رسید. موضوع این داستان، ماجرای مرد ناشناسی است که وارد دفتر یک شرکت تجاری شده و تمام کارکنان آنجا را از جمله مالک شرکت، به ضرب گلوله از پا درمی‌آورد، اما به طرز مشکوک و اسرارآمیزی مدیر مالی مجموعه را زنده نگه می‌دارد. تحقیقات در خصوص شناسایی قاتل، از تنها بازمانده این جنایت هولناک آغاز می‌شود و طولی نمی‌کشد که کارآگاه درمی‌یابد، مالک شرکت، به‌خاطر کلاهبرداری و انجام امورغیرقانونی زیادی که در طول سالها مرتکب شده است، دشمنان زیادی دارد که هر یک از آنها، به تنهایی انگیزه کافی را برای کشتن او داشته‌اند.


نقطه مشترک کلیه آثار نویسنده، موضوعات هیجان‌انگیز و اتفاقات غافلگیر کننده‌ای است که همراه با نثر سلیس و شیوا، این مجموعه کتابها را تبدیل به داستان‌هایی جذاب و خواندنی کرده و از آنجا که نظیر آن در سایر رمان‌های مشابه، کمتر به چشم می‌خورد، امید است بتواند راه خود را در میان رمان‌های ایرانی باز کرده و مخاطبین خود را شگفت‌زده کند.

 

 ساعت پانزده و هفده دقیقه اثر مهران چیذری

 

نحوه تهیه آثار مهران چیذری


تارهای نامرئی: کتابفروشی شاپرک سرخ (هانی استور)


فرجام هما: کتابفروشی شاپرک سرخ (هانی استور)


ساعت پانزده و هفده دقیقه: کتابفروشی انتشارات گویا ( مرکز پخش: موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات)


آدرس اینستاگرام نویسنده : insta.mehranchizari