پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

یک بستر و دو رویا

موجود
300,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب متفرقه

کتاب یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲ اثر آندره فونتن ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی
توضیحات

کتاب یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲ اثر آندره فونتن ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی

 

 

ترس و وحشتی که در این ماجرا به طرفین دست داد (جدال و قدرت نمایی کندی و خروشچف برای قرار گرفتن موشک های شوروی در کشور کوبا) بحدی بود که به یکدیگر قول شرف دادند که هرچه از دستشتان برآید انجام دهند تا دوباره در لبه پرتگاه قرار نگیرند و به این ترتیب بحران شدید جای خود را به یک دوره ارامش نسبی داد.
از زمان شروع جنگ سرد این نخستین بار نبود که روابط امریکا و شوروی بعد از یک بحران تند آرام می شد.
مرگ استالین در سال هزار نهصد پنجاه و سه محیطی بوجود آورد که منجر به آتش بس در کره و هند و چین و امضای قرار داد تضمین استقلال اتریش و ایجاد روابط بین المان فدرال و شوروی و بالاخره تشکیل کنفرانس سران چهار کشور بزرگ در ژنو گردید.
هنوز این ارامش به نتیجه قطعی نرسیده بود که دخالت نظامی شوروی در مجارستان و تجاوز انگلیس و فرانسه به مصر در پاییز 1956 به ان خاتمه داد.

 

خرید کتاب یک بستر و دو رویا


دومین دوره ارامش که از این هم کوتاهتر بود در سپتامبر 1960 یعنی هجده ماه بعد از بحران برلین با سفر خروشچف به امریکا شروع شد و چند ماه بعد با قضیه هواپیمای یو2 خاتمه یافت زیرا پرزیدنت ایزنهاور از معذرت خواهی از شوروی خودداری کرد و در نتیجه کنفرانس سران چهار کشور که به دعوت ژانرال دوگل در پاریس تشکیل شده بود با شکست روبرو گردید.

سومین دوره آرامش در روابط بین شرق و غرب بسیار طولانی تر بود و به قول بعضیها هنوز هم ادامه دارد ولی در معنی و مفهوم ان تحول ایجاد شده و به جای جنگ سرد به ان تنش زدایی می گویند و در واقع جانشین صلحی گردیده که کسی جرئت نمی کند از ان نام ببرد.
ولی غرق میان جنگ سرد و تنش زدایی به مفهوم امروزی ان هنوز کاملا روشن نشده است.

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.