پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

سال بلوا

موجود
300,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب رمان

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی
توضیحات

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی

عباس معروفی نویسنده،شاعر و روزنامه نگار ایرانی در اردیبهشت سال هزارو سیصدو سی و شش در تهران متولد میشود،در دانشگاه هنر های زیبا تحصیل گرده و چند سال دبیر ادبیات مجله های مختلفی بوده.
او از شاگردان هوشنگ گلشیری بوده و با رمان سمفونی مردگان به شهرت میرسد،رمان سمفونی مردگان رمان موفقی بود و چند بار به چاپ مجدد رسید.عباس معروفی با رمانی دیگر به نام سال بلوا جایگاه خود را در ادبیات ایران تثبیت کرد.از دیگر آثار او میتوان به پیکر فرهاد و فریدون سه پسر داشت نیز به عنوان آثار مهمش اشاره کرد.
معروفی این کتاب را با احترام به خانوم سیمین دانشور و سیمین بهبهانی به مادر خود تقدیم میکند.رمان سال بلوا قصه تلخ عاشقانه ای در مورد انتخاب یک زن بین شهرت و عشق میباشد که عباس معروفی به زیبایی آن را نوشته است.
دو نفر راوی در داستان وجود دارد یک نویستده و دیگری شخصیت زن داستان نوشافرین.
نوشافرین دختر سرهنگ نیلوفری است،پدرش بخاطر آینده ی او به شهرستان سنگسر در سمنان میاید.نوشافرین که ۱۷ سال دارد عاشق کوزه گر محل میشود و همزمان یک خواستگار دیگر که کمی سنش بالاست به اسم دکتر معصوم که خیلی معروف است را دارد و او باید بین عشق و به شهرت رسیدن یکی را انتخاب کند،ولی سرنوشت جوری دیگر رقم میخورد.
این کتاب مانند کتاب سمفونی مردگان راجع به وضع حال مردم و شرایط فرهنگ و اجتماعی مردم در آن زمان را روایت میکند ولی در این کتاب چیز دیگری بیشتر به چشم میخورد و آن مرد سالاری حاکم و گوشه گیری زنان است.
بخشی از کتاب

می‌دانی اولین بوسهٔ جهان چه‌طور کشف شد؟
دست‌هاش تا آرنج گلی بود گفت که در زمان‌های بسیار قدیم زن و مردی پینه‌دوز یک روز به هنگام کار، بوسه را کشف کردند. مرد دست‌هاش به کار بود، تکه نخی را به دندان کند، به زنش گفت بیا این را از لب من بردار و بینداز. زن هم دست‌هاش به سوزن و وصله بود، آمد که نخ را از لب‌های مرد بردارد، دید دستش بند است، گفت چه کار کنم. ناچار با لب برداشت، شیرین بود، ادامه دادند.

__________

گاهی احساس می‌ کردم دنیا بر اساس عقل و منطق مردانه می‌ گردد که مردها شوهر زن‌ ها بشوند و صورتشان را چروکیده کنند، اگر توانستند بچه به دامنشان بیندازند و اگر نتوانستند اشکشان را در بیاورند. زن موجودی است معلول و بی اراده که همه جرئت و شهامتش را می‌ کشند تا بتوانند برتریشان را به اثبات برسانند. مسابقه مهمی بود و مرد باید برنده می‌ شد. 

 

 

راوی رمان سال بلوا به زبان نخست شخص در ضمیر یک خانم باسم نوش آفرین جریان دارد و آغاز ش بدین شکل است که تماما مستقیم به درون قصه پرت می شویم و عباس معروفی به حاشیه نرفته و مخاطب را سریع به جان قصه و مسیر درست

داستان میبرد.و کم و کم کارکترهای این داستان و اساس و تم قصه و کلیت ماجرا بخوبی معرفی و نمایش میدهد. کتاب سال بلوا پیش از هر موضوعیتی به ظلمی که نسبت به زنان شده سخن می گوید و از ازار و سختی های زنی سخن می گوید کخ از مردان بد .چشمان ناپاک و زورگوییشان مدام در ظلم قرار گرفته و میبایست مدام کاری کند که مثلا مردی تحریک نشود

خرید کتاب سال بلوا نوشته عباس معروفی  چاپ انتشارات ققنوس یکی از شاهکارهای این نویسنده بزرگ که در سالهای بین 67 تا 71 نوشته شده است

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.