پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

شکاکان یونان

موجود
200,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب روانشناسی

کتاب شکاکان یونان اثر یحیی مهدوی
توضیحات

کتاب شکاکان یونان اثر یحیی مهدوی

 

بحث اصلی ما درباره افکار و آراء عده ای از متفکران و فیلسوفان یونان است که معمولا در کتابهای تاریخ فلسفه از آنها به عنوان شکاکان یاد شده است.
مراد از شکاک به صیغه مبالغه که در اینجا در ترجمه اصطلاح sceptique مشتق از لفظ یونانی به معنی آزمودن و امتحان کردن بکار برده می شود نه انسان کثیر الشک است که همواره می گوید این کنم یا آن کنم و شک آن باطل استا.
و نه انکه درباره وجود خدا در شک و تردید است تا بر او لعنت فرستاده شود.
البته هر انسانی که حکم و قضاوت می کند یعنی فکر می کند کم و بیش نیز شک می کند.
به گفته دکارت : من شک می کنم یعنی من فکر می کنم. و هر انسانی که متوجه خطاها و احکام غلط خود باشد لا اقل گاهی دچار شک و تردید می شود و هرکه دارای فکر انتشقادی قویتر باشد طبعا بیشتر جانب حزم و احتیاط را در صدور حکم نگاه می دارد.
بدین قرار معمولا حالت شک و دودلی پیش از حصول یقین و اذعان و تصدیق یعنی قبل از گرفتن تصمیم ولو به یک آن به انسان متفکر دست می دهد.
و مادام که کسی در حال دودلی و تردید است از تصدیق و صدور حکم خودداری می کند. بعبارت دیگر حکم را معلق و متوقف می دارد اما هرچند میان حکم و یقین غالبا نوعی ملازمه دیده میشود و قاعدتا یقین مجوز حکم است.
این تلازم نه دائمی است و نه ضروری زیرا ممکن است که حکم در نتیجه مرجح بودن امری از امور محتمل یا ظن غالب صادر بشود.

شک و یقین و ظن و احتمال از آن جهت که از اعراض ذاتی انسان و از جمله حالات نفسانی آدمی است-مورد بحث ما نیست.
بلکه انچه در اینجا مورد نظر است همان یقین و شک فلسفی است.
مراد از یقین در فلسفه صرف قبول هر امر و تصدیق و اذعان به هر امر نیست.
تصدیق و اذعان به حقیقت و قبول آن است.
منظور ما از اهل شک متفکرانی است که در امکان حصول شناسائی و یقیت نرید روا داشته اند و در اینکه انچه ما ادراک می کنیم عین واقع و حقیقیت است شک کرده اند.
در مقابل اینان متفکران و فیلسوفانی که در امکان شناسایی و حصول علم و یقین تردید و شک نکرده اند و انسان را قادر به ادراک حقایق اشیاء می دانسته اند اصحاب جزم و یقین خوانده شده اند.

در نوشته حاضر، نويسنده آرا و افكار عده‌اي از متفكران و فيلسوفان يونان را كه به ((شكاكان)) مشهور بوده‌اند بررسي و ارزيابي كرده است . عناوين فصل‌هاي كتاب بدين شرح است :((سقراط و سقراطيان)) (سقراط، مگاري‌ها، كلبي‌ها، كورنائي‌ها، افلاطون، ارسطو)، ((اپيكوريان و رواقيان))، ((شكاكان قديم)) (پورون، تيمون)، ((آكادمي جديد)) (آركسيلائوس، كارنئادس)، جريان افكار در قرن اول قبل از ميلاد، جريان افكار در دو قرن اول ميلادي، شكاكان جديد (پورني‌ها) بحث درباره مذهب شك . صفحات پاياني شامل كتاب‌شناسي و فهرست اعلام است.

 

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.