شگفتی های باستانی ایران نوشته ی امید عطایی فرد - پژوهشگر تاریخ و فرهنگ و اندیشه ایران - کتابی است یگانه و منحصربفرد که از شگفتی های شگرف ایران باستان سخن به میان می آورد. این کتاب شامل هشت بخش می باشد: بناهای شکوهمند ، غارهای حیرت انگیز ، گنج ها و سنگ های مرموز ، تندیس های راز آمیز ، جامه های عجیب ، کیانیان کیهان نورد، دستاورد های شگفت آور و ایرانیان پیشگامان فرهنگ و تمدن.
فلات ایران، محل شکل گیری نخستین تمدن و نخستین دین و زبان است. بشریت به مردمان این فلات مدیون است ازیرا ریشه بسیاری از دانش های امروزین، به دانشمندان و فرزانگان این سرزمین میرسد. در این دفتر، آشکار ترین دستاوردهای نیاکان اندیشمند ما با پژوهش در آثار بازمانده در نوشته ها و سنگ ها، بناها و معماری و مهرازی و گنج ها، باز نمایانده شود. آنچه به عنوان دستاوردهای "ایران" در این کتاب عنوان می شود، بی شک به گستره ی ایران بزرگ نظر دارد. ایران بزرگ کهن شامل : از شرق: تا رود سند و رودهای سیحون (سیر دریا) و جیحون (آمو دریا) ؛ از شمال : تا واپسین کرانه های دریاچه های خوارزم (آرال) و خزر ؛ از جنوب : تا عمان و بحرین ؛ از غرب : تا دریاهای مدیترانه و سیاه، و رودهای دجله و فرات. همه این سرزمین های نشستگاه و زیستگاه قوم آزاده نژاد آریایی می باشد و به ایرانیان تعلق داشته و دارد.

 

شگفتی های باستانی ایران

 

نویسنده در پیشگفتار کتاب درباره انگیزه به خامه آوردن این دفتر چنین نگاشته است:
شوربختانه هنوز کتاب کاملی درباره ی بسیاری از شاخه های فرهنگ و هنر ایران - مانند معماری ، موسیقی ، نقاشی و غیره - پدید نیامده است. در حالی که درباره ی تمدنهای سرزمین های دیگر، از کاه : کوه می سازند، سخنی بسزا و شایسته از ایران در میان نیست. آشکار است که این پژوهش نیز تنها یک گام بس کوچک به شمار می رود و بزرگترین آماج و هدفش برانگیختن پیر و جوان ایرانی برای شناخت و شناساندن فروزه های فرهنگ ایران زمین است؛ سرزمینی که در سینه ی سوزان خود، رازها و چیستانهای چشمگیری را نهفته دارد. از آنجا که این مرز مزدایی، مهد آبادانی و شهریگری به شمار میرفت، از این رو، رشک و کین اهریمنان را بس برانگیخته و از هر سو آماج دشمنی ها و نیرنگ ها گردیده است...

اگر به کتاب های تاریخ کنونی بنگرید، سهمی اندک از ایران خواهید دید. کتابهای سودمندی هم که درباره ی فرهنگ و هنر ایرانی نوشته شده، به فارسی در نیامده و یا کمیاب و نایاب است.
از سوی دیگر، کلنگ های باستان شناسی، آنسان که باید، روشنگر گذشته ی راستین این گستره ی اهورایی نبوده اند، زیرا به دنبال هر یافته ی نوین، شرمساری و دوگانگی بیشتری در گفتارهای ضد ایرانی، هویدا می گشت. برای نمونه ، پس از یافتن تالاری ستون دار در تپه ی سگزآباد دشت قزوین که 3800 سال پیشینه دارد، حسن طلایی سرپرست کاوشگران می گوید:
قبلا تصور می شد استفاده از تالارهای ستون دار، از نمونه های معماری خارج از مرزهای فرهنگی ایران تقلید شده است. با کشف تالار ستون دار، این امکان برای متخصصان معماری به وجود آمده تا منشا پدیده ی استفاده از تالار ستون دار را در داخل مرزهای فرهنگی کشورمان مورد توجه قرار دهند.

چشمداشت این پژوهش، به دفترهای دیرین ایرانی بوده و به ویژه برای کنکاشگران آثار باستانی، نکته ی آموزنده را در بر دارد که نمی توان از داستانها و استوره های بی تفاوت گذشت. برای نمونه نگارنده دریافته است که شیوه ها و نشانه های باروی جم در نوشتارهای اوستایی - پهلوی با ویژگی های زیگورات، همخوانی دارد. البته به زمینه های فنی و تخصصی نپرداخته ایم و کسانی که خواهان آگاهی بیشتری در این باره باشند، می توانند به ماخذ معرفی شده بنگرند.

نویسنده این کتاب، امید عطایی فرد، پژوهش های گسترده ای در زمینه تاریخ و فرهنگ و اندیشه ایران کهن داشته است. تا کنون کتاب هایی چون پیامبر آریایی، ایران بزرگ ، دیباچه شاهنامه ، پادشاهی در استوره و تاریخ ایران، مرز مزدایی (مجموعه مقالات و نوشتارهای نویسنده) آفرینش خدایان ، نبرد خدایان ، شگفتی های باستانی ایران زمین و چندین اثر دیگر از او منتشر شده است.

ایرانیان در معماری، سرآمد همگان بودند و شیوه ی ساختن گنبد و زیگورات و هرم از ایران به دیگر جایهای جهان راه یافت. در آمار (ریاضی) و هندسه، میراثی به یادگار نهادند که همچنان به کار می رود: بخش بندی محیط دایره به 360 درجه ، محاسبه ی عدد پی، اثبات قضیه ای که به نادرست به نام فیساغورس معروف شده... و در ستاره شناسی، هزاران سال پیش از دانشمندان اروپایی، حلقه ی کیوان (زحل) را دیدند و از پیوستگی فضا و زمان، سیاهچاله ها ، انفجار بزرگ سخن راندند. همچنین از برق و روشنایی نیز بهره ها بردند و باتریهایشان پس از دو هزار سال، دوباره به کار افتاد. در زمینه ی پزشکی، پیشتاز شناخت داروها و عمل جراحی (کارد پزشکی) بودند؛ و افزون بر تن، به شناخت روح انسان نیز پرداخته ، رشته ی روح شناسی یا روانپژوهی را بنیان نهادند. و سرانجام برای گسترش و ماندگاری دانش هایشان ، خط های گوناگون پدید آوردند که از نگارش روزمره تا نوانگاری (نت موسیقی) را در بر می گرفت.

در کتاب پهلوی دینکر درباره ی نقش بنیادی ایران در گسترش فرهنگ و تمدن آمده است: ابلاغ کلام ایزدی که برای خیر و مردم بود، از ایران به همه ی سرزمین های جهان رفت، به گونه ای که مردمان جهان از پیشرفت و ترقی بهره مند شدند.

این کتاب شما را به سفری شگفت انگیز به سراسر ایران زمین می برد و با دانش های نیاکان فرزانه آشنا می کند و رازهای بزرگی را برای شما عیان می کند و گفته های نغز و نیکویی را بیان میدارد. پیشنهاد میشود که این کتاب پربار را در اولین فرصت مطالعه کنید.