معرفی کتاب اواریست گالوا اثر لئوپولد اینفلد:
کتاب اواریست گالوا، شرح زندگانی ریاضیدان و انقلابی فرانسوی، اواریست گالوا را به تصویر می کشد. این کتاب توسط لئوپولد اینفلد، نویسنده و یکی از فیزیکدان های برجسته لهستانی نوشته شده است که او در بخشی از زندگی علمی خود با آلبرت انیشتن به همکاری پرداخته و با او کتاب تکامل فیزیک را نیز به چاپ رسانیده است.
طبق نوشته های اینفلد در بخش مقدمه، نویسنده، کتاب حاضر را با جمع آوری اسناد و نامه های به جا مانده به نگارش درآورده است و برای قسمت هایی از سرگذشت گالوا که منبعی برایش وجود نداشته، همانند بسیاری از کتاب های تاریخی دیگر، عقل سلیم و شیوه داستان نویسی خود را به کار می گیرد تا بین بخش های مختلف، انسجام و هماهنگی را برقرار کند.
اینفلد شرح زندگی اواریست گالوا را از آن جا شروع می کند که اواریست در خانه و در کنار خانواده خود روزگار می گذراند و توسط مادرش تعلیم و تربیت های ابتدایی و مقدماتی وی در حال انجام است. بعد از سپری شدن دوازده سال از زندگی او، اواریست وارد دبیرستان لوئی لوگران می شود که دبیرستانی شبانه روزی است و عضویت در این دبیرستان برای او محدودیت های اجتماعی ای به همراه دارد که این موضوع با روحیه انقلابی او سازگار نیست؛ چرا که در اعتراضات، با انقلابیون دیگر نمی تواند همراه شود و از طرفی در این دبیرستان همراهی نیز در این جهت نمی یابد.

 

 

اواریست در سال های ابتدایی مدرسه، حضور خوبی به عمل می آورد و موفق به دریافت جایزه می شود ولی با گذشت زمان و محدودیت هایی که مدرسه برایش ایجاد می کند و شرایطی که تحملش برای او ممکن نیست و از طرفی دغدغه هایی که به عنوان یک انقلابی دارد، روی عملکرد او در درس هایش تاثیر می گذارد و باعث می شود که او چند درسش را یکسال دیگر دوباره تکرار کند؛ او در این سال با کتاب های جدیدی در کتابخانه لوئی لوگران برخورد می کند و به مطالعه آن ها می پردازد و این کتاب ها را که سطحشان از سطح دروس دبیرستانی او بسیار بالاتر بودند و برای ریاضیدانان حرفه ای قابل درک بودند به راحتی می خواند و مشکلی در فهم آن ها پیدا نمی کند و در این زمان است که جوانه های علاقه به ریاضیات در وجودش پرورش می یابد. نویسنده در نوشته خود، در حین روند داستان که زندگی علمی گالوا را به تصویر می کشد، شجاعت و رشادت و روحیه انقلابی او را نیز نمایان می کند و به نوعی اغلب زندگی نامه گالوا مربوط به انقلاب فرانسه می شود بنابراین قسمتی از انقلاب فرانسه نیز برایمان بازگو می شود.
نام پرآوازه اواریست گالوا به قدری بزرگ است که ممکن است هر که ریاضیات را هم دنبال نمی کند نیز این نام شهیر را شنیده باشد و این تنها به دلیل اهمت دستاوردهای مهم اوست.
اواریست گالوا که از پیشروان مطالعه و بررسی نظریه گروه ها بود و نقش بسزایی در مطالعات جبری داشت، با دستاورد های خود، باعث گشودن ابواب بسیاری در ریاضیات و اثبات چندین مسئله مهم و تاریخی شد از جمله تثلیث زاویه( تقسیم یک زاویه به سه بخش مساوی) و تربیع دایره ( پیدا کردن مربعی هم مساحت با دیره ای مفروض )، که هم اکنون نیز تعدادی از اذهان را با خود مشغول کرده و هم چنان، هرساله تعدادی مربع کننده دایره پیدا می شود، او بوسیله نتایج خود ثابت کرد که این مسائل فاقد جواب می باشند همچنین او با نتایج خود اثبات کرد حل جبری کلی (به کمک رادیکال‌ها) برای چندجمله‌ای‌های درجۀ پنجم و بالاتر وجود ندارد.