معرفی کتاب لنین، زندگی انقلابی سرخ اثر رابرت سرویس:
کتاب لنین؛ زندگی انقلابی سرخ، نوشته نویسنده و مورخ انگلیسی، رابرت سرویس است که تاریخ جماهیر شوروی را، بخصوص دوران انقلاب اکتبر تا مرگ استالین را تحت پوشش نوشته هایش قرار داده است. نویسنده در این کتاب سعی در آن دارد که با اسنادی مستند، ویژگی ها و خصایص شخصی لنین را بازگو کند و یک بیوگرافی کامل و جامع در اختیار خواننده قرار دهد.
ولادیمیر ایلیچ اولیانوف، یا نام شناخته شده لنین، نظریه پرداز و انقلابی کمونیست روسی بود که انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه در مرحله دوم توسط او رهبری شد و به پیروزی رسید. او که توسط بنیانگذاری حزب بُلشویک ها به این موفقیت دست یافت، در انتها باعث شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی در زمان جوزف استالین شد. او به همراه رهبران کمونیسم دیگر توانست از مداخله روسیه در جنگ جهانی اول جلوگیری کند و آتش جنگ داخلی را فرونشاند.
محتوای این کتاب، به بررسی و شناخت اندیشه ها و باورها، عملکرد سیاسی و همچنین زندگی کسی که اولین حکومت کمونیستی جهان را پی ریزی کرد و کارکردهای سیاسی وی به تشکیل اتحاد جماهیر شوروی انجامید، می پردازد؛ از این رو خواننده به درستی می تواند با اندیشه های لنین و همچنین فعالیت های سیاسی وی آشنا شود.


مطالعه سرگذشت این رهبر سیاسی بزرگ و تاثیر گذار از ابتدای کودکی تا انتهای زندگی، نمایانگر استعداد و توانایی ها و قوه ذهنی بالای این شخصیت بزرگ تاریخی است و همچنین بر کسی پوشیده نیست هدایت این قابلیت و شایستگی های خود در جهت دستیابی به اهداف بزرگش او را به یک رهبر شایسته تبدیل نموده و شکیبایی و درایت و فراست او در برابر مشکلات عدیده پیش آمده، این دانشجوی انقلابی را به یک سرکرده هدایتگر و بنیانگذار کمونیسم تبدیل کرد.
قسمتی از متن:
لنین برای کار بدنی، بزرگ و تربیت نشده بود اما از والدینش یاد گرفته بود که هر کاری را که انجامش برای تحقق آرمان‌های بزرگ ضرورت دارد باید انجام داد. از نظر پدرش، این آرمان عبارت بود از «روشنگری» و «تجدد»؛ و از نظر لنین این آرمان عبارت بود از «انقلاب»، «روشنگری» و «تجدد» از طریق «انقلاب».