کلبه عمو تام نوشته ی هریت بیچر استو نویسنده شهیر آمریکا ، یکی از آثار جاودان ادبیات جهان است که تاثیری شگرف در تاریخ آمریکا داشته است. موضوع کتاب در باب پدیده ی زشت برده داری می باشد و بخشی از تاریخ جنگ های داخلی آمریکا به این پدیده وابسته بوده است. ایالت های جنوبی طرفدار برده داری بودند و بعدها شمالی ها طرفدار لغو قانون برده داری. برده ها و سیاهان در آمریکا مطلقا هیچ حقوقی نداشتند و در وحشتناک ترین فضا، زندگی را می گذراندند. این اثر برپایه آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده است و نویسنده آن را به چشم دیده، نوشته شده است. آبراهام لینکلن درباره این رمان گفته بود که یکی از دلایل جنگ های داخلی آمریکا بر سر آزادی بردگان انتشار رمان کلبه ی عمو تام بود.
بانو هریت بیچر استو در سال 1811 در لیچفیلد ایالت کنتیکت آمریکا به دنیا آمد و هشتاد و پنج سال بعد در هارتفورد دیده از جهان فرو بست. هریت در دورانی که در سین سیناتی اوهایو معلم بود ، گرایشی ضد بردگی داشت. این شهر پناهگاه و رابطی برای بردگان فراری از جنوب آمریکا برای رفتن به شمال آمریکا و کانادا بود. در سال 1850 که در آمریکا قانونی مبنی برگرداندن بردگان فراری به صاحبانشان تصویب شده بود، استو که تا آن زمان تنها در موضوعات مذهبی و آموزشی قلم میزد، کم کم شروع به نوشتن داستان کرد.

 

2207 68727 normal

 

او فصل نخست رمان کلبه عمو تام را با بهره گیری از ماجرای یک سیاه پوست با ایمانی نوشت که در زیر شکنجه مرد. ابتدا فصل نخست این رمان را به روزنامه ای بنام: نشنال ارا فرستاد لیک در سال 1852 این اثر به صورت کتاب منتشر شد و در مدت زمانی بسیار کم به فروشی بالا رسید و نویسنده با استقبالی بی نظیر از این رمان مواجه شد. اگرچه بعدها رمان های ارزشمند و موفق دیگری (از لحاظ ادبی) چون: خواستگاری کشیش ، مروارید جزیره ی اُر و مردم الدتاون نوشت لیک هیچگاه آنها به اندازه کلبه ی عمو تام در میان عامه مردم مشهور نشد. این اثر نخست به صورت پاورقی روزنامه ها چاپ میشد ولی بعدها به عنوان رمانی پرفروش در آمریکا و جهان شناخته شد بطوری که از آثار نویسندگان معاصرش نیز مشهور تر شد.

پس از انتشار کلبه ی عمو تام، رمان و نویسنده، طرفداران و مخالفان و منتقدان بسیاری پیدا کردند. لئو تولستوی از ستایشگران این اثر است و در باره آن گفته بود: این رمان یکی از بزرگ ترین فرآورده های ذهن بشر است. چارلز دیکنز از جمله نویسندگانی بود که نقدی بر این رمان نوشت و آن را اثری معیوب نامید. صرفنظر از جنبه های ادبی و فنی، این رمان به دلیل پرداختن به موضوعی انسانی و اخلاقی و احساس برانگیز و همچنین عیان کردن پدیده ای زشت و زننده در تاریخ آمریکا، بسیار ارزشمند و نیک بوده است.

داستان روایتگر پدیده زشت و موهن برده داری در سده نوزده میلادی در ایالت های آمریکایی می باشد. صاحب یک مزرعه پس از ورشکستگی مجبور به فروش برده هایش می شود. این مرد اگرچه رفتار بدی با برده ها نداشته لیک ، سفته هایش به دست مردی که کارش تجارت برده است می باشد و علارغم میل باطنی مجبور است میان فروش برده های خود به یک تاجر برده، یا نابودی زندگی اش یکی را انتخاب کند. لیزا (از برده ها) و فرزندش پس از خبردار شدن از قضیه، فرار می کنند لیکن عمو تام که مردی با ایمان و مومن است، مشکل ارباب خود را درک می کند و به فروش خود اعتراضی نمی کند و آن را می پذیرد. اما از سرنوشت وحشتناکی که در انتظارش می باشد، بی خبر است

برای خرید کتاب کلبه عمو تم کلیک نمایید.