درباره کتاب داستان دو شهر اثر چارلز دیکنز:


داستان دو شهر یکی از شاهکار های فوق العاده از نویسنده بزرگ، چارلز دیکنز، برجسته‌ترین رمان نویس انگلیسی عصر ویکتوریا است.
داستان دو شهر که آخرین رمان تاریخی دیکنز است، بی شک یکی از آن اثر هایی است که به خواننده نشان می دهد که نویسنده ی آن، از نبوغی بی نظیر بهره مند بوده است؛ دیکنز تصویر دو شهری را در ذهن خواننده ترسیم می کند که یکی را خود می فهمد و از دیگری تفهیمی ندارد و عجب آنکه توصیفش از شهری که نمی شناسد به مراتب بهتر از توصیفی است که از شهر آشنا می کند.
داستان در سه کتاب در یک جلد پیش می رود و در طی آن چندین ماجرا دنبال می شود.


وقایع رمان، قبل و همچنین در زمان انقلاب فرانسه در شهر لندن و پاریس اتفاق می­ افتد. در ابتدا و در کنار جریانات دیگر، دختری جوان را به نام لوسی می شناسیم که از کودکی از پدرش جدا می شود و پدرش در دسته زندانیان سیاسی به زندان می افتد. در حالی که او تا سن ۱۷ سالگی تصور می کرده پدرش مرده است، خبری به او می رسد که برایش فاش می سازد که پدرش ۱۸ سال است که زندانی است.
پس از آن، لوسی به جستجوی پدرش می‌پردازد و او را در اتاق نمناک زیر شیروانی پانسیون کوچکی پیدا می کند. در ابتدای ملاقات آن‌ها با مانت (پدر لوسی)، وی دختر خود را نمی‌شناسد....اما داستان، در کنار همه کاراکتر ها دو شخصیت قهرمان نیز دارد، چارلز دارن، اشرافی فرانسوی سابق که علی‌رغم ذات خوبش، قربانی هیجانات ضد تبعیض انقلاب می‌شود و سیدنی کارتن، وکیلی بریتانیایی که فراری است و تلاش می‌کند زندگی ناخوشایندش را با عشق به همسر دارنه، لوسی مانه نجات دهد.
این رمان با فروش ۲۰۰ میلیون نسخه در جهان، به همراه کتاب شازده کوچولو (به زبان فرانسوی)، پرفروش ترین کتاب های تک جلدی جهان در تمام دوران هاست. همچنین این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تک‌جلدی انگلیسی‌زبان دنیا و یکی از مشهورترین عناوین در ادبیات داستانی است.
چارلز دیکنز در عصر ویکتوریا - قرن نوزدهم انگلیس که اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا بود- زندگی می‌کرد. در آن زمان فردگرایی در دنیای مدرن سبب شده بود ثروتمندان، مشکلاتی که دیکنز از آن‌ها می‌نوشت را نبینند. اما او که شرایط اقتصادی و اجتماعی طبقه‌ کارگر را لمس کرده بود، برای نوشتن آثار خود از این تجربیات شخصی استفاده می‌کرد.
چارلز دیکنز وقتی از نظر مالی پیشرفت کرد، کودکی سخت خود را فراموش نکرد. بلکه همین کودکی و کار در کارخانه و دیدن زندگی سخت کارگران باعث شد او نوشتن از درد طبقه‌ی کارگر را جزو وظایف خود بداند.
او سعی می‌کرد در خلق داستان‌هایش مسائل جدی و آسیب‌زای اجتماعی را در بستری داستانی که برای مخاطب جذاب و پر کشش است، مطرح کند.
شخصیت‌های داستان‌های دیکنز همواره واقعی و آرمان‌گرا هستند و از دل جامعه بیرون آمده‌اند. آن‌ها درگیر مشکلاتی بیشماری می‌شوند اما در پایان اکثر آثار او، نمادهای خیر بر شر پیروز می‌شوند.
این رمان از بسیاری جهات با سایر رمان های دیکنز متفاوت است. ماجرای این کتاب در زمان گذشته و بخشی از آن در کشوری دیگر (فرانسه) رخ می‌دهد؛ از دیگر رمان‌های این نویسنده کوتاه‌تر است و از مبالغه‌ها و اغراق‌های معروف دیکنز در آن خبری نیست؛ به علاوه فضایی غم‌انگیز و تاریک دارد و طنز و بذله‌گویی در آن زیاد نیست. با این حال، مثل تمام آثار دیکنز از خفقان و خشونتی که زیر پوست جامعه جریان دارد مایه می‌گیرد.
اکثر آثار به جا مانده از دیکنز با تئاتر و سینما هم پیوند خورده‌اند که باعث ماندگاری بیشتر آثار او شده‌اند. داستان دو شهر پس از انتشار به سرعت توجه کارگردان‌های زیادی را به خود جلب کرد و این داستان از زمان سینما صامت تا به امروز سوژه‌ی فیلم‌های زیادی بوده است.