معرفی کتاب هرس اثر نسیم مرعشی

این رمان ۲ کتاب از نوشته های نسیم مرعشی است.

و در مقایسه با رمان اولش یعنی پاییز آخر سال متفاوت است.نویسنده با نوشتن این کتاب موفق به دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد شد.

قسمتی از کتاب:(اگر کتاب پاییز فصل آخر سال است در مورد سردرگمی های یک نسل آرزو پرور بود هرس در مورد رازهایی صحبت میکند که زندگی پسران و مادرهایی را شکل داد که در دل تاریخ ناپدید شدند.هرس داستانی است در مورد جنگ های متعدد بین ایران و عراق.قصه درباره زندگی یک زوج است که در خرمشهر زندگی میکنند و رسول و نوال نام دارند و وقتیکه جنگ آغاز میشود و نخستین فرزندشان میمیرد هیچ وقت موفق نمیشود که یک زندگی عادی داشته باشند.

جنگ به پایان رسیده ولی نوال موفق نشده که این موضوع را بپذیرد و هنوز خیال میکند جنگ ادامه دارد و در تلاش است تا یک فرزند پسر به دنیا بیاورد و اینگونه کمی امید پیدا کند و بتواند خود را متقاعد کند که جنگ به پایان رسیده است و یک زندگی جدید را شروع کند.قسمتی از کتاب:نویسنده زندگی این خانواده را در یک زمان طولانی تعریف میکند.

 

داستان کسانی که برای اینکه از خاطرات سالهای دور خود بگذرند مجبور شده اند که دوباره مرورشان کنند.

به سبب همین موضوع هرس داستانی است در مورد چند روایت فرعی کلیدی که خواننده را در خلال دیدن شهر با طبیعت خوزستان هم آشنا مینماید.رمان هرس رمانی ساده است و ۱۸ فصل دارد و از صفحه های اول لهجه جنوبی شخصیت های کتاب خواننده را در خود غرق مینماید و میفرستد به جنوب و زمانی که جنگ بوده است و فضای جنگ به زیبایی توسط مرعشی بازسازی گشته است.

حس هایی که در این کتاب گفته شده طبیعی هستند و به زیبایی قابل درک هستند.یک رمان غم انگیز که در حین خواندنش این فکر به ذهنتان می آید که کاش اصلا جنگ نمیشد و مردم در آرامش به زندگی خود ادامه میدادند.این رمان بهتر از رمان نخست نویسنده است و اگر کتاب پاییز فصل آخر سال است را خوانده اید این کتاب را هم بخوانید.هرس جز رمانهای ممتاز ایرانی است.