اولین داستان تاریخ

شاید همه شما مارک تواین را با آثاری چون شاهزاده و گدا، هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر بشناسید. اثاری که بارها به بسیاری از زبانهای دنیا ترجمه شده اند و در خاطرات کودکی ما جایگاهی دایمی و پررنگ دارند. ولی اغلب ما از توانایی بی نظیر مارک تواین در نویسندگی و نیز زبان طناز و هوشمندانه ای که در اغلب آثارش نمایان است بی خبریم. توانایی که آن را از ابتدای نوجوانی و با نوشتن داستانها و مقاله های طنز در روزنامه های مختلف پرورش داده بود بعدها یکی از خصوصیات برجسته آثارش شد. زندگی شخصی او با وجودیکه در ابتدا بسیار خوش مینمود با از دست دادن همسر و 2 دخترش بسیار دلخراش شد و او را بیشتر از پیش به سمت نوشتن سوق داد.این تنهایی باعث شد که او به سمت نگارش زندگینامه کشانده شود. اتوبیوگرافی که خواندنش باعث می شود فهمید که شخصیت بسیاری از داستان ها و نیزاتفاقات رخ داده در داستانهایی چون هاکلبری فین و تام سایر در واقع خود اوست. شاید بتوان همین را در سایرآثارش دید و این مسیله دیدگاه جدیدی را در آثارش به چشم خواهد رساند.

معرفی کتاب خاطرات آدم و حوا

 

در مورد کتاب خاطرات آدم و حوا پیش از هر چیز باید گفت که این کتاب به صورت منسجم نوشته نشده و در واقع مجموعه داستانها و نوشته های اوست که بنا به خواست و وصیت او مدت ها پس از مرگش جمع آوری شده و به شکلی که اکنون در دسترس ماست توسط دان رابرتز در سال 97 دوباره نویسی شده است.داستان آدم و حوا که با زبانی ساده و سرشار از ملاحت نگاشته شده را می توان دفترچه خاطراتی از مارک تواین دانست. آنجا که آدم را تمثیلی از خود میداند و همسرش را حوای عدن می بیند. وادی ای که در آن پا گذاشته اند تنها میهمان این دوست و شاید این عدن ارتباطی است مه بین دو نفر ایجاد شده است و هیچ کس در این بین نقشی ندارد. ناآشنایی و غریب بودن رفتار و گفتار آن ها نشان از تفاوت دنیا و طرز تفکر بین زن و مرد است. رابطه ای که به مرور از ابتدای خلقت شروع می شود و به سمت امروز می اید و به گون های پیش می رود که آنها را از حالت تجرد خارج کرده و به انسان امروزی بدل میکند، با مشکلات و مسایل امروز. حسادت، بی توجهی، غرور  و ... . در این بهشت موعود ظاهر می شوند و باعث بروز مشکلاتی می شوند تا میان این عشق ابدی فاصله اندازند. شاید هیچ کس نتواند به این زیبایی داستانی درباره سرشت و ذات انسان بنویسد و آن را به عنوان یکی از خصوصیات ذاتی انسان تلقی کند و در همین حال لحن داستانی که برای آن انتخاب کرده را با طنز درآمیزد. مارک تواین انتهایی کاملا ملموس را برای داستانش انتخاب کرده تا علاوه بر لذت بردن از آن در پایان شما را به تفکر فرو برد.

این کتاب، خصوصیات داستان طنز و فلسفی و شاید حتی مذهب یرا با یک زندگی شخصی درهم آمیخته و این هنر تواین است که این کتاب را برای خواندن بسیار لذت بخش می کند. لذتی همراه با اندیشه...

برش هایی از کتاب:

آدم: نباید کارای قشنگ و باشکوه هنری رو هول‌هولکی سرهم کرد! این دنیای نوساز و بزرگ قشنگ‌ترین اثر هنریه! که با وجود عجله‌ای که در وقت ساختنش کردن به شکل حیرت‌آوری کامله! بعضی جاها زیادی ستاره وجود داره در صورتی که جاهای دیگه به اندازه کافی ستاره نیست، اما حتماً این مشکل هم برطرف میشه!

حوا: زمانی که آدم یک هفته از خونه دور بود قابیل کوچولو به دنیا اومد. خیلی تعجب کرده بودم نمی‌دونستم چه اتفاقی داره می‌افته…اولش فکر کردم یه حیوونه اما با توجه با آزمایشاتی که انجام دادم دیدم اینطور نیست، چون نه دندون داره و نه پشم. به انسان شبیه بود اما نه اونقدر که مجاب شم تا اونو در رسته ی انسانا قرار بدم، برا همین اونو یکی از عجایب خلقت فرض کردم و منتظر پیش رفت‌های بیشتر موندم.