پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

شرح التعرف لمذهب التصوف

موجود
100,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب روانشناسی

شرح التعرف لمذهب التصوف نوشته ابوبکر محمد بخاری
توضیحات

کتاب شرح التعرف لمذهب التصوف بسیار مهم در تصوف ، نوشته ابوبکر محمد بخاری کلاباذی ، صوفی و فقیه حنفی قرن چهارم . این کتاب منعکس کنندة عرفان زاهدانه (عقاید متشرعانة مبتنی بر مذهب اهل سنت ) در اوایل پیدایی تصوف اسلامی است . کلاباذی بعد از واقعة قتل حلاج (متوفی 309)، در دوره ای که فقها و دینداران بشدت با صوفیان مبارزه می کردند، برای دفاع از آنان این اثر را تألیف کرد . او در مقدمة این کتاب از اوصاف صوفیان حقیقی و بر افتادن راه و رسم آنان ، بی رغبتی مردم به معرفت ، بر چیده شدن بساط حقیقت ، و دعویهای پوچ و بی اساس مدعیان تصوف سخن به میان آورده و گفته است که اینان بدعتهایی در تصوف گذاشته و نسبتهای نادرستی به آن داده اند. او توضیح داده که بر آن است تا با تدوین کتابش در بیان طریقت و سیرت مشایخ نامدار تصوف ، اسباب آشنایی سالکان را با تصوف فراهم آورد و ازینرو آن را التعرف لمذهب اهل التصوف نامیده است . کلاباذی ، همانطور که خودش اشاره کرده ، در تدوین این اثر از سخنان و آثار صوفیان پیش از خود بهره برده اما نام این آثار را ذکر نکرده است . التعرف شامل یک مقدمه و 75 باب است که از آن میان مفصلترین بابها، باب پنجاه ونهم در موضوع فنا و بقا و باب بیست وششم در بارة کرامات اولیاست . مؤلف در باب اول به توضیح اقوال بزرگان صوفیه در بارة وجه تسمیة صوفیه پرداخته است . در باب سوم و چهارم ، از صوفیانی نام برده است که رسایلی در بارة «علم اشاره و علم معاملات » نگاشته بوده اند. بابهای پنجم تا سی ام ، جز باب بیست وششم ، به مباحث اعتقادی و کلامی ــ از جمله توحید و اسما و صفات و کلام الاهی ، رؤیت ، خلق افعال ، استطاعت ، قدر و جبر ــ با نظرگاه اشعری اختصاص دارد. در بابهای سی ویکم تا سی وچهارم ، در بارة علم تصوف و ماهیت و شروط تصوف و نیز خواطر مطالبی آمده است . در بابهای سی وپنجم تا پنجاه ونهم ، سخنان بزرگان صوفیه در بارة مقامات اهل سلوک ، از توبه و زهد و صبر و فقر و تواضع و خوف و تقوا و اخلاص تا فنا و بقا، نقل شده است . بابهای شصتم تا هفتادوپنجم به بررسی معارف صوفیان همچون معرفت و صفات عارف و مرید و مجاهدت و شرح جنبه هایی از اخلاق و رفتار صوفیان و ذکر موهبتهای خاص و عنایات خداوند اختصاص یافته است . در بخش آخر کتاب (باب هفتادوپنجم ) سماع از نظر عرفا تبیین شده است .

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.