کتاب نقشی از رویا اثر جولیا هرش ترجمه هوشنگ گلمکانی
ماجراهای چگونه ساخته شدن فیلم اشک ها و لبخندها... چه كسي گفته است که رؤيا مذموم است؟ چه كسي رؤيا را مطرود ميداند؟ رؤيا يكي از سرچشمههاي حيات بشر است كه خشكي و خشونت واقعيت را تلطيف و تعديل، و زندگي را قابل تحمل ميكند. ما بدون رؤياهايمان ميميريم. ما رؤياهايمان را نفس ميكشيم. ما رؤياهايمان را تنفس ميكنيم... آواي موسيقي نمونه كامل يك «فيلم رؤيايي» است. اصطلاح «سينماي رؤياپرداز» يا «محصولي از كارخانه رؤياسازي هاليوود» را به كار نميبرم، چون از اين عبارتها همواره به عنوان صفتي منفي استفاده ميشود. اما اگر براي رؤيا شأن و اعتباري به عنوان تلطيفكننده و صيقلدهنده روح و روان انسان قائل باشيم، آواي موسيقي يك فيلم رؤيايي كامل و دلچسب است. هر بار كه فكر ميكنم اگر قرار باشد ـ و حق داشته باشم ـ فقط يك فيلم را با خودم به جزيره تنهايي ببرم، كدام را انتخاب ميكنم، هيچ نامي جز آواي موسيقي (يا همان اشكها و لبخندها) به يادم نميآيد؛ فيلمي كه جزو قلههاي سينماي دنيا نيست، در كتابهاي تحليلي و تئوريك زيباييشناسي سينما از آن مثال نميآورند، اما هر بار تماشايش برايم لذتبخش است. و هر بار كه به دليلي نوارش در جعبه جادو گذاشته شده، نتوانستهام در برابر وسوسه تماشايش ـ تا آخر ـ مقاومت كنم. ...«احساس کردم که ناخودآگاه دارم پدال گاز را بیشتر از همیشه فشار میدهم. میخواستم زودتر برسم و غزل را در آغوش بگیرم. کلهاش قلنبه و کممو بود، اما به نظرم زیباترین پدیدهی عالم میرسید. آن سال عید که هنوز ششهفت ماهه بود و سر سفره نشسته بود و میجنبید، با صورت توی ظرف بزرگ سالاد- که روغن زیتون و آبلیمو هم در آن ریخته شده بود- شیرجه رفت و صورتاش را لیسیدم. با قصیده هم «سیب تو دهن» بازی میکردیم. یک گاز از سیب میزد و همانطور که دهاناش را میبوسیدم، تکهی سیب را به دهان من میغلتاند و آنرا با لذت میجویدم. روغن زیتون و آبلیموی روی صورت غزل چقدر خوشمزه بود، سیب دهان قصیده هم قند و عسل بود... 'نقشی از رویا 'شرحی است بر فیلم 'آوای موسیقی 'که در ایران با نام 'اشکها و لبخندها 'در سال 1345به نمایش درآمد .این فیلم در سال 1965 در آمریکا ساخته شد و برنده پنج جایزه اسکار (از جمله اسکار بهترین فیلم) گردید . کتاب حاضر شرح زندگی 'ماریا فونتراپ 'زنی که این فیلم براساس زندگی وی ساخته شده نیز نحوه ساخت فیلم و برخی نقدها و خاطرات آن فیلم است .علاوه بر این, در کتاب تصاویر متعددی از فیلم و پشت صحنههای آن, همراه با این مطالب آمده است :گفت و گو با رابرت وایز (کارگردان), فیلمشناسی کامل رابرت وایز, مصاحبه با جولی اندروز و کریستوفر پلامر, مطلبی درباره فیلم آلمانی خانواده تراپ, نتهای موسیقی و آوازهای فیلم, و موضوعاتی از این دست ...