پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

ایران و جهان از مغول تا قاجاریه

موجود
250,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب تاریخ

کتاب ایران و جهان از مغول تا قاجاریه اثر عبدالحسین نوایی
توضیحات

کتاب ایران و جهان از مغول تا قاجاریه اثر عبدالحسین نوایی

دراصل جلد اول کتاب ایران و جهان میباشد تحت عنوان از نغول تا قاجاریه

 از دیرباز سرزمین ایران گذرگاه ملل شرق و غرب باستان بوده و میا جلن آنها نقش میانجی را ایفا می کرده است.

از اینروی در تعاطی تمدنهای کهنسال دیرین.اسلوبی سازنده داشته و در تعالی آن بی تاثیر نبوده است.
بی شک یافتن پیوندهایی که بر اثر این برخوردها حادث شده در ایضاح زوایای تاریک تاریخ ایران تاثیری شگرف دارد.
سفرنامه جهانگردانی که از روزگار مغول تا اواخر عهد ناصری به ایران امده اند و دیدنیها و شنیدنیهای خود را در خلال سفرنامه های خویش مندرج ساخته اند.

یکی از مفاتیح معضل گشایی است که مورخ کنجکاو خرده نگار را در پژوهش خود بسی یاری می دهد.نهایت انکه در میان دها سفرنامه کم و بیش بها یافتن مضامینی که با حقیقت سازگار باشد کار اسانی نیست و در حد همگان نتواند بود.
مورخی نکته یاب و پر حوصله که بر زوایای تاریخ ایران احاظه داشته باشد باید تا یادداشتهای پراکنده را از میان ترهات واباطیل برگزیده و ارائه دهد.

به جرات می توان گفت که در این زمینه تاکنون کار بسیاری انجام نگرفته است و هنوز باب بحث و تحقیق گشاده است.

دانشمند گرامی اثای دکتر عبدلحسین نوایی که سالهاست در کار تحقیق تاریخ ایران عمر گرانمایه را صرف کرده اند. خوشبختانه در شمار مورخان انگشت شماری است که به این کار مبادرت ورزیده و اینک نخستین مجلد از روابط ایران و جهان را که مشتمل بر دوره های چنگیز تا نادر می شود .با وسواس و دقت موشکافی هرچه تمامتر تهیه نمودند. و در اینده این تالیف که از اغاز سلسله قاجاریه تا اواسط دوره ناصرالدین شاه را در برمی گیرد چاپ و منتشر میگردد

اين كتاب از نه بخش پديد آمده است: بخش نخست دوران مغول را در برمي‏گيرد،و مشتمل است بر روابط مغولان با ملل ديگر و نخستين‏ فرستادهء مغرب زمين،روابط ايران با ملل ديگر در عهد ايلخانان،هولاكو و مسيحيان.اباقاخان و پاپ كلمان‏ چهارم،شعر سعدي در چين،نخستين ايلخان مغول كه‏ مسلمان شد،پول كاغذي،شكست مغول در برابر سربازان اسلام،كشيشان جهانگرد. بخش دوم،روابط ايران و جهان در قرن هشتم و نهم‏ است كه در اين بخش از فرنگ و فرنگيان،سفير شاه‏ منصور در دربار عثماني،نامه تيمور به پادشاه فرانسه، ارتباط سياسي با چين،حروفيه،سخني به ميان آمده‏ است. پايان قرون وسطي يا آغاز قرون جديد،بخش سوم‏ اين كتاب است و قره قويونلو و آق قويونلويان چهارمين‏ قسمت اين كتاب را پديد مي‏آورد،كه در آن از سفراي‏ ونيزي،قديم‏ترين وصف از تخت جمشيد،سفيري‏ يهودي از جانب شاهي مسلمان،گفتگويي شده است. صفويان بخش پنجم اين اثر است كه شايد از لحاظ محتوا و اشتمال بر مضامين ارزنده پربارترين بخش اين‏ كتاب محسوب مي‏شود.در اين بخش از شاه اسمعيل از نظر تجار ونيزي،نخستين رابطهء صفويان با انگليسيان، اولين قرارداد با انگليسيها،روابط با هلند،آغاز ديپلماسي زور،سياست تجاوز آشكار،روابط ايران و فرانسه،اروپائيان در خدمت دربار ايران،وسايل علمي‏ اروپايي در ايران،استاد كاران فرنگي،سخن رفته است. ايرانيان و هندوان بخش ششم اين كتاب است.و در آن از مهاجرت دانشمندان ايراني به هند،شيوهء معماري‏ ايران در هند،بحث شده است. روابط ايران و آسياي صغير بخش هفتم كتاب است و افشاريان بخش هشتم آن را پديد مي‏آورد.كه در آن از ناوگان خليج فارس،نادر در برابر انگليسي‏ها و روسها سخن به ميان آمده است و زنديه بخش نهم و آخرين‏ بخش كتاب ايران و جهان است كه بيان استعمار به‏ زبان ساده،انگليسي‏ها در بوشهر،فرانسه رقيب‏ انگلستان،پايان كار هلندي‏ها در خليج فارس، آلمان‏شناس سياست پيشه،فصولي از اين بخش را پديد آورده است.بنا بر آنچه ذكر آن رفت.كتاب ايران و جهان آئينهء تمام نمايي از رويدادهايي است كه از عهد مغول تا دورهء قاجاريه در ايران گذشته و در نتيجه تاريخ‏ ديپلماسي آن هفتصد سال را فراهم آورده است.از اين‏ روي شايد بتوان گفت كه هيچ ايراني خود را بي‏نياز از مطالعهء آن نمي‏بيند...

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.