در کتاب خدا و مساله ی شر تحقیقی عقلانی درمورد یکی از مسائل حاد٧ و پیچیدهء فلسفهء دین،یعنی«مسأله شر٧»است. مسأله شر٧ از مسائل مهم٧ فلسفه دین است که باعث دلمشغولی عالمان متأل٧ه شده است. فلاسفهء ملحد از یک سو میکوشند که شرور و کژیهای عالم کنونی را ناسازگار با وجود خدای توانا و خیرخواه محض تلقی کنند.و در سوی دیگر،متألهان در چالشان با ملحدان میکوشند با ارائه راه حلهای عقلانی به آن پاسخ دهند. ترجمهء برخی مقالات دانشمندان مغرب زمین در مجلات و کتابهای و همچنین اختصاص پارهای از دروس معارف و کلام در سطح عالی حوزه و دانشگاه به این موضوع،خود روایتگر اهمی٧ت و حس٧اسیت مسأله شر٧ است ...آنچه در لابلای این مباحث دیده میشود،افراط و تفریطهای گروهی از اهل نظر و قلم است؛مثلا بدون نقد و تبیین،به نشر آثاری اقدام میکنند که در آنها نوعا رابطهء شر٧ را با صفات کمال خدا پارادوکسیکال و متناقض میخوانند. در مقابل بعضی بدون اهمی٧ت و توجه لازم به شبههی جدید،در مقام رفع شبهها هستند. این دو عامل،یعنی اهمیت و تقابل عالمان متأله و ملحد در مسأله شر٧ و ترجمهء برخی مقالات غربیان و ورود بعضی اندیشوران به این گونه مباحث،انگیزهء نگارنده را در این تألیف قوت بخشیده است.عامل سومی که در این تحقیق،مهم و دخیل بود،ارائه مباحث فوق به صورت مقاله در مجلات و یا در قالب جزوهء درسی بود که اکنون منسجم و منق٧ح عرضه میشود. هدف این نوشتار عهدهدار تبیین و ارزیابی راه حلهای مختلف متألهان در مواجهه با مسأله شر٧ و خداست و جهت آشنایی بیشتر با آرای موافقان و مخالفان سعی شده است عباراتشان از منابع اولیه-خصوصا در تدوین عربی-نقل شود. عمدهترین ویژگی این نوشته،علاوه بر تدوین راه حلهای مختلف و گزارش آرای صاحب نظران در یک مجموعه،تحلیل و نقد نظریات بدون توجه به صاحب نظریه اعم از شرقی و غربی است. شرور و کاستیها دربارهء آفریننده قادر و خیرخواه عادل شده است و این ریشهای قویم و قدیم دارد و شبهه ناظر به توحید و صفات خداست و دارای حساسیت فراوان میباشد. دشمنان دین با طرح این شبهه دو هدف را دنبال میکنند،یکی تحدید و تقیید علم،قدرت و خیرخواهی خدا و دیگر اصل وجود خدا. اثر حاضر بدوا به بیان ماهیت شبههء شر، تقریرهای گوناگون آن،پیشینه بحث و اصولا معم٧ای شر٧ از دیدگاه بسیاری از دانشمندان غربی،تعریف و تحلیل معنا و اقسام شر،تقابل خیر و شر میپردازد و در یک ارزیابی نتیجه میگیرد: با دقت بیشتر در مصداقهای شر طبیعی مانند سیل،زلزله،زخمهای بدن،ناراحتیهای روحی و روانی،فقدان دلبستگان و نزدیکان در مییابیم که در حقیقت همهء شرور از این روی که موجب درد و رنج و ناراحتی انسان میشوند،جامهء شر٧یت بر تن کردهاند و در این قبیل شرور شر٧ واقعی همان وجود درد و اندوه در نهاد انسانی است و ملاک شرها همان احسان درد و رنج است و سایر اموری که متصف به شر میشوند،در حقیقت موجبات شر٧ را فراهم میکنند نه این که خودشان اساسا شر باشند،بلکه شر٧ بدون آنها بالتتبع و بالعرض است....