کتاب پدر خوانده اثر ماریو پازو ترجمه آذرمیدخت بهزادی


کتاب پدرخوانده به قلم ماریو پوزو در سال ۱۹۶۹ میلادی در آمریکا منتشر شد.کتاب پدر خوانده تا مدت ها در صدر لیست کتاب های پر فروش قرار داشت . بر اساس این کتاب مجموعه فیلم های پدرخوانده ساخته شد که بسیار  موفق و پر فروش بود . کتاب پدرخوانده داستان شخصی به نام ویتو کورلئونه را دنبال می‌کند. ویتو پسر کوچکی است که در روستای کورلئون در سیسیل زندگی می‌کند  . پدر ویتو توسط خان مافیایی محل به قتل می رسد . در نتیجه خان محل برای جلو گیری از انتقام ویتو قصد جان اورا  می‌کند. اما خانواده ویتو اورا به آمریکا می فرستند . در آمریکا او با استفاده از هوش و ذکاوت خود و همچنین سو استفاده از قانون منع فروش مشروبات الکلی به ثروت کلان دست میابد .
در ابتدای کتاب مراسم عروسی دختر  خان کورلئونه. کانی در حال انجام است.. کانی مورد علاقه ترین فرزند خان است ‌. خان به جز کانی ۳ پسر نیز دارد . سانی .. فردو و مایکل .
سانی خشن ترین پسر خان است . اما در عین حال قلبی به سان یک پسر بچه  ده ساله دارد . خان می‌داند که سانی گزینه مناسبی برای جانشینی او نیست.  فرزند بعدی فردو است.. او دست و ما چلفتی  است .د هنوز برای باباش کار می‌کند او اصلا جانشین مناسبی نیست . 

 
اما فرزند سوم مایکل او تنها عضو خانواده است که تحصیلات عالیه دارد به دانشگاه رفته و بعد از حمله به بندر پرل هاربر عازم جنگ شد .در حالی که تمام خانواده با ابن تصمیم مخالف بودند .. او در جنگ مدال شجاعت گرفته و برمی‌گردد.  خان کورلئونه می‌داند که او همان گزینه مناسب برای جانشینی است اما مایکل راه خودش را از خانواده جدا کرده است . اما دست سرنوشت چیز دیگری رقم می‌زند ‌ .